Lektionsidé: Härma, låna, gör om och pröva mot bokens/textens innehåll

Läsundervisning Körling 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här gjorde vi varje dag i min klass. Eleverna fick välja meningar ur sina böcker, alltså de böcker de läste självständigt, faktaböcker eller skönlitteratur, tidningar eller andra texter, så fick de välja en mening de ville härma eller följa.

Den mening eleverna valde samtalade vi om. Eleverna fick berätta om sin mening för de andra i klassen, också berätta varför de valde meningen. Det handlade ofta om att meningen var rolig, att den innehöll spännande skiljetecken, eller att det lärde eleverna ett sätt att skriva. Lektionen är muntlig, kreativ, följande, delande, upptäckande, lekfull och mycket språkutvecklande.

Eleverna fick sedan skriva hur många modellande meningar som helst. Det finns inget tak på uppgiften. De får också prata med dem de sitter med och de får ta hjälp av vem de önskar. Språket finns i rummet och det är lärande att eleverna frågar varandra och diskuterar det som berör dem.

Så här gör du:

1) Modella själv en mening på tavlan. Gör det med entusiasm. Jag har valt den här meningen för den tycker jag har så spännande skiljetecken:

”Det började hända saker och ting men plötsligt … ”

Jag berättar att jag valt meningen för de tre prickarna och att jag vill skapa meningar som har tre prickar. Då jag undervisar på tavlan låter jag eleverna småprata om vilka meningar de kan tänkas skriva som berör samma modell som jag har. Det är i det muntliga vi kan lära och skriva och bli medvetna om hur. Så jag modellar skrivande meningar och ber eleverna om hjälp att hitta på meningar där vi blir avbrutna, rädda eller tänkande. Alltså med …

2) Eleverna får hitta meningar de vill lära sig genom. Arbetet blir individuellt i den bemärkelsen att eleverna gör egna självständiga val. I klassrummet delar vi sedan på våra innehåll, där blir de kollektiva genom att vi delar med oss. All undervisning ska mynna ut i att eleverna får berätta om sina upptäckter och läsa upp sina arbeten.

3) Eleverna får skriva hur många meningar de vill. De börjar också leta efter nya modeller att lära genom. Hindra inte det. Låt eleverna få uppleva att de får. Lärandet är deras.

4) Utvärdera det ni gör ihop. Fundera över vad ni lär er, också du som lärare, men försök att vara öppen och autentisk, inte styra in eleverna på hur de ska svara. Som lärare lär man sig genom elevernas berättelser. Skriv upp allt eleverna säger på en whiteboard, i datorn, låt alla elever komma till tals. Bry dig inte om ifall de upprepar det som tidigare sagts, låt varje elev få en mening på tavlan. Och sluta inte då alla sagt något, det finns mer att säga om sitt lärande. Glöm inte detta mycket viktiga moment i all undervisning.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lektionsidé: Härma, låna, gör om och pröva mot bokens/textens innehåll

  1. Philip skriver:

    Denna tyckte jag om. Tack för inspirationen.

Kommentarer är stängda.