Lektionsidé: Ta en mening och gör om den

Att modella grammatik i en mening är ofta roligt och kan inbjuda till samspel. Låt oss tänka att vi tar meningen:

Julen närmade sig.

Den hittar jag inte på själv. Jag håller mig till skönlitteratur och faktatexter. Den här meningen hämtade jag ur Astrid Lindgrens bok Än lever Emil i Lönneberga och det kapitel där alla Emils hyss blev glömda och förlåtna, 1970.

Jag skriver den på tavlan. Jag läser den högt. Eleverna får läsa den högt. Vi kan ändra röst och läsa den flera gånger fast med variation och göra den till en skräckmening, en rolig mening, en vacker mening, en öm mening och en skrattande mening. Vi ändrar våra röster och röstdramatiserar den. Sen kan vi ändra lite i den. Eleverna får härma varandra och de får alla ge uttryck för hur de skulle vilja att meningen skulle vara. Det kan hända att eleverna inte ändrar meningen utan vill fortsätta berättelsen med att lägga till en mening. Jag låter det bli som blir.

Det viktiga är att jag skriver ned alla meningar som blir till. Så här gör jag då:

Julen närmade sig.

  • Julen närmade sig äntligen.
  • Den vackra julen närmade sig äntligen.
  • Julen, ja äntligen, närmade den sig.
  • Julen närmade sig äntligen, äntligen, äntligen.
  • Så jag hade längtat. Julen närmade sig äntligen.
  • Julen närmade sig, den kröp fram, äntligen.
  • Julen närmade sig långsamt men äntligen.
  • Julen närmade sig, kan man verkligen säga så??
  • Julen, den vackra, närmade sig.
  • Julen, med alla ljus och alla paket, närmade sig äntligen.
  • Julafton närmade sig äntligen.

Detta är kreativt, kräver tänkande och vi arbetar med mening och ordförråd. Detta kan göras med vilket ämne som helst och i vilken årskurs. Texten som skapas i klassrummet, på whiteboard för synlighet och delaktighet gör att vi får läsa det vi skapar och samtidigt kan vi få idéer. Vi kan också bjuda in eleverna att ge meningar och så har vi skapat något ur elevernas delaktighet. Skriv ned alla elevers idéer. Värdera inte. Tillåt härmande. Tillåt varje elev att formulera sig. Skriv ned också de som är lika varandra. Ha roligt.

This entry was posted in Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag. Bookmark the permalink.

2 Responses to Lektionsidé: Ta en mening och gör om den

  1. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer. | Pearltrees

  2. Pingback: Vad skulle du stoppa i ditt recepet? – lappkullan.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.