Lektionsförslag – Ta en mening och gör den större

Detta är en mycket rolig skrivuppgift. Jag har gjort den i alla ämnen och den sätter igång elevernas skrivande. Man tar en kort liten mening ur vilken bok som helst, den meningen ska och får eleverna välja själva. Det enda kriteriet är att den ska vara kort. Så här gör vi:

  • Eleverna samlas och läser upp sina meningar högt för varandra. Det betyder att läsningen ur böckerna,  böckernas meningarna får röster, och vi delar med oss av korta meningar. Det betyder att vi diskuterar korta meningar. Jag värderar aldrig elevernas val. Däremot tar jag emot dem. Om jag värderar hindrar jag något som eleven redan satt igång i sitt huvud, nämligen viljan att skriva om just den meningen. Jag är alltid neutral inför elevernas val. Det ökar elevernas frihet.
  • Eleverna får prata hur mycket det vill med varandra då de lägger till ord –  uppgiften är att man ska öka meningen med ett eller två ord per gång. Ofta skrattar eleverna åt sina påhitt och måste och ska dela med sig till sin samtalspartner eller de närmaste – språk ska ut i rummet tänker jag alltid.
  • Eleverna får läsa upp för alla men också för mig som lärare. Jag är alltid en mottagare av elevernas skrivande. Jag lyssnar mycket gärna och väldigt ofta på vad de skriver. Jag aktar mig för att bedöma, jag följer. Ofta upptäcker eleverna något de vill ändra då de högläst sitt skrivande – ÅH så många och jag använder – jag ska ändra till komma tror jag! 
  • Denna uppgift är överförbar till samtliga språkundervisningar, innehåller momenten läsa, skriva, lyssna och tala, samtliga är uppdrag i kursplanerna, svenska Lgr 11, och bidrar till att utveckla elevernas språk, samarbete och delaktighet, vilka är ord i läroplanen Lgr 11.
VAD GÖR JAG SOM LÄRARE:
  • Jag gör samma uppgifter som eleverna. Det är ju jätteroligt att göra det här!
  • Jag lyssnar noga och uppmärksammat på elevernas meningar och hur de utvecklar sitt skrivande.
  • Lånar generöst ut min röst till elevernas skrivande – så här låter din text då jag läser den.
  • Vi gör detta gemensamt så att alla kan ställa frågor om hur, varför och vad
  • Jag visar hur jag gör
  • Jag låter eleverna få visa hur de vill göra
  • Ställer frågor av genuin nyfikenhet – ur vilken bok hittade du den där meningen? Får jag titta på din bok? 
  • Låter alla elever samtala, diskutera och läsa sitt skrivande så ofta de vill, högt för varandra
  • Jag räknar skratt och spontana samtal, det är en liten men mycket värdefull utvärdering.
  • Jag ser till att vi kollektivt summerar lektionen och lärandet. Allt ska föras upp metakognitivt.  Det är en process att lära sig att tänka om sitt lärande.
Elevalstren är från årskurs fyra och fem!

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Modellerna och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 svar på Lektionsförslag – Ta en mening och gör den större

  1. Joes skriver:

    Du är bäst.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack Joes! / A-M

  3. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer | Pearltrees

  4. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer. | Pearltrees

  5. Pingback: Språkutvecklande lektioner | Pearltrees

  6. Pingback: Svenskatips | Pearltrees

  7. Pingback: Svenskatips | Pearltrees

  8. Pingback: Modersmål | Pearltrees

  9. Pingback: Skrivverkstad | Pearltrees

  10. Pingback: Skriva - Svenska åk F-6 | Pearltrees

  11. Pingback: English | Pearltrees

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.