Att behandla elevernas skrivande

 

 

Elevernas skrivande måste få omsluta något av återgivande också. Jag läser alltid upp mina elevers texter, har alltid gjort. Jag erbjuder också eleverna att jag kan läsa upp under skrivandet – alltså då eleverna behöver höra hur deras texter låter i en lärares mun. Det handlar inte om att värdera eller bedöma utan snarare att följa elevens skrivande och möjliggöra den. All text har något att säga och det ska sägas. Jag har också en van läsarröst vilket gör att elevernas alster får en annan tyngd då jag läser. Eleverna får också hämta idéer ur varandras skrivande vilket högläsningen möjliggör. Självklart får eleverna läsa upp sitt skrivande när de vill, för en klasskamrat eller för läraren, eller för hela klassen. Texterna ska tala.

 

Det här inlägget postades i Strategier, Styrdokumenten, Svenska. Bokmärk permalänken.

2 svar på Att behandla elevernas skrivande

  1. Mycket bra strategi där du diskuterar tre viktiga saker:
    1. Att lyfta upp det skrivna för att visa att det eleverna skriver är till för kommunikation.
    2. Att läsa högt ger texten distans och den skrivande kan se nya perspektiv i sin egen text.
    3. Kamratresponsens fördelar.

    Tack!

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Elisabeth, precis som du summerade, A-M

Kommentarer är stängda.