Hej kära lärare,
Här är en lektion du kan ta direkt. Fundera över hur du ska presentera den för dina elever.
Jag har medvetet uteslutit upphovsmän och vilken låt jag hänvisar till. Det gör jag för att väcka medvetenheten om vad det betyder att inte ange upphovsmän. Jag har alltid kritiska frågor till undervisningens innehåll. På så sätt kan jag ge en modell av varför och hur. Det kommer med undervisningen i rummet. Eleverna ska utbildas i att ställa frågor om undervisningens innehåll. Vad fattas den?
Under strecket har du själva undervisningen:
____________________________________________________________
Så här går en refräng till en låt. Den handlar om att ha en fest (vilken som helst) och att man får gråta eftersom något händer på festen som gör att man gråter. Vad får du berätta om:
It´s my party
and I cry if I want too
cry if I want to
You would cry to
if it happened to you
En annan låt har denna textrad, du kan beskriva vad som har hänt, vilka som är inblandade och varför. Vad gör att man inte vill prata, göra någon ledsen, be om ursäkt:
I don’t wanna talk
If it makes you feel sad
And I understand,
you’ve come to shake my hand
I apologise
En annan låt har denna textrad. Här kan du följa mönstret och fortsätta skriva i oändlighet. No more sunshine.
No more apples, no more rain… osv:
No more pencils
No more books
En gammal låt som handlar om att sjunga, vara glad och lycklig. Vad gör att man känner sig så glad att regnet inte spelar någon roll. Skriv en anledning, en fortsättning och ett avslut:
I’m singin’ in the rain
Just singin’ in the rain
What a glorious feeling
I’m happy again.
I’m laughing at clouds.
Du får välja vad du vill skriva om och kanske har du en egen låt du vill använda några rader ur. Det får du göra.
Tänk bara att du måste på något sätt få med raderna från låten.
Kritiska frågor:
- Vad saknar du för information?
- Vad skulle du behöva veta?
Hej HOPP bästa elever,
Anne-Marie Körling
Härlig idé! Dock borde ”to” i ”you would cry to” vara ”too” i första låten.
Tack för inspirationen!
Tack för rättelsen. Vad tänkte du när du såg att jag stavade fel? Bara vänligt nyfiken.