Hej igen!
Här kommer ytterligare uppgifter att göra under lektionerna eller om ni är hemma. Om du inte är klar med de uppgifter du fick förra gången arbeta vidare med dem. Vi lär oss bättre om vi inte är stressade.
Arbetsformen samma – innehållet nytt
Tänk på att arbetsformen är den vanliga och vi gör som vi alltid gör oavsett innehåll.
Därför tänker jag att ni vet vad ni ska göra eftersom det bara är innehållet som förändras.
Det här gör vi alltid:
- utvecklar vårt ordförråd
- utvecklar vår stavning
- högläser engelsk text tillsammans med en kompis
- översätter från engelska till svenska och omvänt; från svenska till engelska
- skriver av meningar och uttryck som vi väljer själva
- skriver eget utifrån det vi vill och blir inspirerade till
Ofta använder vi penna och papper (det är jag som vill ha det så men om ni hellre vill skriva på paddan är det upp till er). Jag tycker om att anteckna i era arbeten så att jag ser vad ni är i färd med att lära er och på så sätt kunna utmana just där.
Den här texten inleder en berättelse om tre barn:
”If you are interested in stories with a happy endings,
you would be better off reading some other book.
In this book, not only is there no happy ending, there
is no happy beginnings and very few happy things
in the middle.
This is because not very many happy things happened
in the lives of the three Baudelaire youngsters.
Violet, Klaus and Sunny Baudelaire were intelligent
children, and they were charming, and resourceful,
and had pleasant facial features, but they were
extremely unlucky, and most everything that
happened to the was rife with misfortune,
misery, and despair. I am sorry to tell you this,
but that is how the story goes.
This misfortune began one day at … ”
Hur hittade jag den här boken:
Som du kan förstå är det en riktigt sorglig berättelse. Titeln på boken är THE BAD BEGINNING och den ges ut i en bokserie som heter A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS. Jag köpte den i en bokhandel i Skottland. Jag blev nyfiken på innehållet då jag läste samma inledning som du har fått läsa nu. Om du hittar något stycke du vill ska bli allas ge mig förslag så skapar vi undervisning tillsammans.
Ord/uttryck
- rife of misfortune – flod av missförstånd/olyckor
- be better off – vore bättre
- beginning, in the middle, ending
- resourceful – kloka, kunniga
- facial features – ansiktsdrag
- youngsters – ungdomar
Uppgiften är att:
- läs texten två och två
- översätt det du kan översätta och hjälp varandra med det som utmanar er
- fundera över ord som har med otur, olycka och förtvivlan att göra
- fundera över vilket tempus är det: nutid, dåtid, framtid – förklara hur du vet vilket tempus det är
- hur skulle du skriva fortsättningen… använd din fantasi och hitta på så mycket du vill
- hitta en bild som du tycker illustrerar det texten handlar om
Alternativ till uppgiften är:
- skriv av de ord du är säker på
- skriv av de ord du skulle vilja lära dig
- låt någon högläsa texten för dig
- vad tror du att texten handlar om
- skriv av hela texten – du lär dig ord och meningsuppbyggnad
- hitta en bild som du tycker handlar om sorg, olyckor och otur
Attityd till arbetet:
Minns att det är viktigt att ha roligt och att man inte behöver kunna allt genast.
Hej HOPP!
Anne-Marie Körling
Till elever och vårdnadshavare:
Varför denna uppgift?
Svaret finns i kursplanen i engelska LGR 11:
- engelska språket i olika situationer och för skilda syften
- verka för en allsidig kommunikativ förmåga
- förstå talad och skriven engelska
- bidra till att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift
- erfarenheter, livsvillkor och intressen
- reflektera över andras livsvillkor
- uttal
- stavning
- fraser och uttryck
- inleda och avsluta olika typer av framställningar