Digitala tidlinjen – och det pedagogiska ställningstagandet

Körling fotograferar 2010

Den digitala tidslinjen skrev jag!
Det är en spännande tidslinje. Den sträcker sig för oss vanliga människor 20 år tillbaka i tiden. Framtidens tidslinje är knappt möjlig att fantisera om. Det krävs mer än bara kreativitet att förstå vad som kan vänta oss i framtiden. Det krävs en viss förståelse för nuets utveckling. För just nu är allt precis så gammalt som det är. Redan det nya är gammalt. Därför är den digitala tidslinjen en märklig sak. Men … för skolan en viktig tidslinje att omfatta och omsluta.

Om vi inte hänger med, vi lärare?

Näe, det gör vi inte. Ingen av oss. Men vi kan ställa frågor till alla innehåll. Det är pedagogikens kraft. Jag ställde frågor till ett sökinnehåll på google. Eleverna sökte hejvilt på pappersställda frågor. De tog första bästa sökkontakt, det översta på google. Vid min fråga – Varför väljer du detta alternativ blev eleven (årskurs åtta) plötsligt medveten om att det fanns 350 000 träffar. Det störde alltsammans. Eleven lade händerna i sitt knä och började fundera.

Det är pedagogik. Frågorna! Inte svaren!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Digitala tidlinjen – och det pedagogiska ställningstagandet

  1. Mib skriver:

    Bra! Det där är viktigt. 🙂

Kommentarer är stängda.