Jag har funderat mycket över läraren och lärarens betydelse för lärandet hos eleverna. Detta är mina trosregler:
Lärarens trosregler
- Tro på mitt yrke
- Tro på innehållet
- Tro på elevens möjligheter
- Tro på kursplanernas innehåll
- Tro på redskapens möjligheter
- Tro på relationen
- Tro på skolan som trots allt är en plats för lärandet
- Tro på skolan
- Tro på yrkesrollen
- Tro på styrkan i aktionerna här och nu
- Tro på platsen
- Tro på här och nu
- Tro på frågorna
- Tro på intresset
- Tro på framtiden
- Tro på frågorna
- Tro på eleverna
- Tro på skillnaderna
- Tro på likheterna
- Tro på en skola för alla elever
- Tro på sitt ledarskap
- Tro på läroplanen
- Tro på kursplanerna
- Tro på teorierna
- Tro på ifrågasättandet
- Tro på det obekväma
- Tro på det som eleverna kan
- Tro på samspel
Jag lägger gärna till att jag tror att läraren ska hysa framtidshopp om eleverna. Ibland tror jag också att lärarens måste hysa ställföreträdande framtidshopp för eleverna då dessa själva tappat hoppet. Jag hoppas att mina trosregler ställer saker och ting i ett annat ljus. Det hoppfulla. Trots allt.
Pingback: Kristina Alexandersons blogg » Vad tror jag på?