Skolans dualistiska begreppspar

Skolans dualistiska begreppspar

Detta med antingen eller. Verklighetens samtal handlar mer om dualism är om mångfald. Dessvärre. Det är den snabba lösningen. Svart eller vitt. Själv står man där med sin färglära!

För att förtydliga – vi sätter ord mot ord. Då är orden objekt. Därför är de inte knutna till person. Det blir lättare att handskas med dem då. Och då vi ser dem kan vi börja göra det svarta och det vita en aning mer oskarpt. Det är inte motpolerna som är intressanta – det är spänningen mellan motpolerna, dem vill jag åt. Skillnaderna också.

  • kan – kan inte
  • ansvarstagande – ansvarsförskjutning
  • bedöma – fördöma
  • berätta – felrätta
  • tyst läsning – kommunikativ läsning
  • frånvaro – närvaro
  • mitt klassrum – vår skola
  • individ – grupp
  • schema – cross-the-curriculum
  • barn – elev

Det finns oändligt många fler dualistiska begreppspar att ställa oreda i. Den diskussion som omsluter dualistiska begreppspar är viktig. Det ställer saker på sin spets.

Lärande handlar om att delvis

befinna sig i något obekvämt.

Det här inlägget postades i Skolorden och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Skolans dualistiska begreppspar

  1. Plura skriver:

    All vår början bliver svår – går bättre och bättre år för år.

    Är inte lärande alltid så. Tycker åtminstone jag märker det på mig själv när man hoppar in i något nytt. Man ska kunna allt på en gång. Bekymret med allt lärande är ju att man måste börja krypa innan man kan springa. Plura

  2. Mats skriver:

    Ett bra sätt att tydliggöra de här motsatsförhållande är att göra fyrfältare (eller i nödfall tredimensionella modeller. samtidigt riskerar man att låsa fast tanken i dualiteter som inte alltid stämmer med verkligheten!

    Fast det är väl tankens kraft – att pröva dess hållbarhet?

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Verklighetens samtal handlar mer om dualism är om mångfald. Dessvärre. Det är den snabba lösningen. Svart eller vitt. Själv står man där med sin färglära! // A-M

Kommentarer är stängda.