Om jag vore rektor skulle jag kopiera upp läroplanens första sidor, alltså sid 7-11. Innan jag anställde en endaste person, alltså om jag anställde en resurs, en lokalvårdare, en kock, en intendent, en bibliotekarie, en psykolog, en fritidspersonal, en … ja för säkerhetsskull skulle jag också påminna lärarkåren och fritidspedagogerna, förskolepersonalen och förskoleklassen om dessa sidor.
Jag skulle be varje möjlig anställd att läsa igenom dessa sidor innan jag intervjuade dem för eventuell anställning. Sedan skulle jag ge sidan 12-19 i ytterligare läsning för att höra vad varje anställd kunde tänkas bidra till då det gäller innehållet i skolan och de viktiga relationerna till eleverna. Jag skulle vara väldigt noga med just det här. Jag skulle också berätta att skollagen är ett annat styrdokument som säger alla i skolan vad vi får göra och inte göra. Jag skulle också lägga ett kopierat underlag av påskriven läsning av detta och sammanföra det med anställningshandlingarna. Det för att säkerställa att den anställde kommit in i rätt sammanhang och förstår sin vikt i guld. Jag skulle säga:
– Du är så varmt välkommen till skolan. Ditt uppdrag är stort och viktigt. Du har nu läst igenom vad som gäller för all skolpersonal och jag kommer ständigt knyta an till det här innehållet. Du ska givetvis få lära dig här med oss och tillsammans med våra uppdrag. Och du, berätta gärna för mig om hur du omsätter det. Jag är nämligen idel öra för hur många sätt vi gör saker och ting. Välkommen till skolan!
Jag vill stärka innehållet i skolan. Jag vill skapa en hel skola där alla ser sin roll och betydelse för varje unge och varje växande. Jag skulle också påminna, påminna, påminna om de här sidorna och relatera till orden, innehållet och meningarna så ofta jag någonsin kunde. Låt oss säga att vi ställer oss en aning pedagogiskt undrande:
- Vad har vi sett och hur har vi verkat för varje elevs unika egenart (Lgr 11 s. 7)?
- Hur har vi verkat för orden om omsorg om individen, omtanke och generositet (Lgr 11 s.9)
- Hur ser vi och hur bemöter vi elevers egen begynnande förmåga, vilja och önskan om eget ansvar? Hur kan eleverna få utveckla detta och också misslyckas med att ta ansvar utan att det blir en så stor sak. Att ta ansvar kräver att man får ansvar. Ger vi eleverna ansvar som de kan växa i och utveckla till sitt eget?
Och om jag var rektor skulle det där även varit underlaget till alla medarbetarsamtal och lönesamtal!
Absolut – men är man anställd är man bärare av orden, tanken, relationerna och då ska utvecklingssamtalen också ha sin grund i varför vi är i skolan. Jag håller absolut med dig. A-M
Lets hope lokalvårdare och kock kan förstå och eller även uppskatta LGR 11
” I överensstämmelse med den etik som
förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism….
Undervisningen i
skolan ska vara ickekonfessionell.”
Menar att du vill att lekmän förstå den ”där”?
Förstå du den ”där”
Jag menar att vi alla har ett ansvar om elevernas språkutveckling. Det betyder att vi alla kan tala med barn. Det är ett exempel. Vi har en skollag och det är många som bryter mot den. Jag tycker också att det finns mycket vi kan diskutera och utveckla men då måste vi kunna det vi har gemensamt. A-M
Visst är det fint för språkutvecklngs ansvar fördelning. Men det känns att dem som är inriktade på den ska utveckla den. Och så klart dom som är support personall ska tala med elever, det gör dem redan. Men på vilken sammanhang, kontext, språknivå är ett annan sak. För mycket kok i skolans kök tycka jag är problemet i den här landet. Det bli år ju mer o mer. Utbildningsministern är en gammal militär, shit man!!
Skolan är en utvecklingsarena för demokrati. Vi har styrdokument. Vi har därmed underlag för diskussion. Om man inte känner till dem står man utanför det som är skolans uppdrag. Jag tänker mer att vi ihop kan göra något gott, att vi omsätter i relation till eleverna. A-M