Jag funderar alltid hur jag söker kunskap. Jag inser att, jag för att kunna söka kunskap, har en mängd kunskaper. Det är dessa kunskaper som gör att jag kan söka kunskap. Då jag söker kunskap orienterar jag mig alltså genom de kunskaper jag har, vilka begrepp jag kan använda. Genom min kunskap kan jag också hjälpligt sålla källorna, alltså vilka källor jag kan använda mig av, vilka källor jag inte kan använda mig, vilka källor som hör samman med forskning, vilka källor som inte anger någon hänvisning. Jag använder min kunskap för att förstå hur jag ska söka kunskap. När jag sedan får kunskap förändras det mesta – min föreställning om det jag kunde kan komma att krossas, förändras, påverkas, ifrågasättas, vidga min kunskap. Så är det med kunskap. Den förändras och ska förändras. Inom mig. Göra mig mer frågande. Göra mig mer nyfiken. Göra att jag söker mig vidare. Med den kunskap jag nu har.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Sonja hälsar: https://t.co/iZrcGsuBmx about 2 hours ago from Twitter Web App
- Spelar schack. Motståndaren matt. https://t.co/9Roahv3yH9 about 2 hours ago from Twitter for iPhone
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Klokt. Ju mer man förstår, desto mer förstår man hur mycket man inte förstår:)
Ja, och det måste vi ödmjukt inse. Svårt. Man vill kunna. Och man kan. Men kan alltid lära mer och om.