Lektionen om källkritik; Hur söker vi källan?

Idag gav jag eleverna en text. En viktig text. Vi läste den. Jag undrade om de hade frågor om den. Det kom inga frågor. Jag väckte då frågorna;

  • vem är avsändaren?
  • var är texten hämtad?
  • i vilket syfte använder jag texten?
  • hur ställa frågor om vilka källor jag använder i min undervisning?

Jag gav eleverna uppgiften att genom den text jag givit dem undersöka hur de skulle kunna identifiera källan. De måste då fundera över:

  • vilka ord ska eleverna använda?
  • vilka kunskaper eleverna har för att kunna specificera ord att söka genom?
  • granska källan de möter och identifiera om de kan lita på de källor de möter?
  • identifiera texten jag givit med texter de möter?
  • ta vara på det jag berättade som omslöt texten?
  • ställa frågor om lärarens källor och hur och genom vad läraren gör sitt urval?

Lektionen är mycket angelägen.

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lektionen om källkritik; Hur söker vi källan?

  1. Pingback: Lektionen om källkritik; Hur söker vi...

Kommentarer är stängda.