Förvara barnen – nej – försvara barnen

På nyheterna säger man att fritidshemmen är en förvaring – för många barn och för få vuxna, och de som är där är inte utbildade – och undervisningsrådet säger att föräldrarna ska börja ställa krav – och dessa krav ska vara att barnen ska få en meningsfull fritid och att barnen ska stärkas i sin utveckling.

Jag är tacksam att jag ser allt annat än förvaring där jag är. Jag tror det är en aning farligt att dela upp barns verkligheter i delar – helhetstänket kunde vara – FÖRSVARA barnen!

Och mot omvärlden – FÖRKLARA barnen!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Pedagogik, Verkligheten och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Förvara barnen – nej – försvara barnen

  1. Mats skriver:

    Det där ordet ”förvaring” är verkligen laddat. Det handlar mycket om en barnsyn där barndomen ska laddas med innehåll i förhållande till framtiden och då är skolan ett ställe där du i första hand b-l-i-r någonting. Motsatsen är kanske fritidshemmet som då får karaktären av en plats där det är tillåtet att b-a-r-a v-a-r-a!

    Denna nuförankring tror jag framstår som mycket hotfull i ett samhälle som är besatt av nytta.

    Men det är klart att även varandet ställer vissa krav på kvalitet och kloka vuxna!

  2. Anne-Marie skriver:

    Det är MYCKET viktigt att låta barnen vara och göra det som barn vill – leka, bygga, sitta och titta – men det krävs vuxna att titta på, samtala med… och allt det där som handlar om att vara – Anne-Marie

Kommentarer är stängda.