Allvarligt talat – hur genomförs engelskaundervisningen enligt kursplanen

Några strävansmål i ämnet engelska

Elevens möjlighet att utbilda sig ansvarar läraren för och belyser elevens kunnande utifrån läroplan och kursplaner:

Undervisningen skall:

  • eleven skall få utveckla sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift
  • fördjupar sin förståelse av talad engelska i olika situationer och sammanhang
  • utvecklar sin förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation, uttrycka sina egna tankar på engelska samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter
  • utvecklar sin förmåga att läsa olika slags texter för upplevelser, information och kunskap

Jag orkar inte skriva mer. Jag blir uppriktigt ledsen. Var och när genomför vi dessa saker i skolan? Detta är mål att sträva mot i den engelska kursplanen. Det betyder att eleverna ska få möjlighet att möta detta redan i årskurs ett. Det börjar där!

Hur ser den utvecklingen ut? Får eleven göra detta:

  • läsa massa olika texter i engelska och av varierat innehåll och med olika syften
  • får eleven tala och diskutera på engelska och i autentiska situationer
  • De blåa orden är ord jag vill lyfta.

En rektorsfråga för att samla upp alla aktiviteter skulle kunna vara:

På hur många sätt har engelskaundervisningen idag varit inriktad på att eleven får uttrycka sina egna åsikter?

Dela med er och skriv och berätta!

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

12 svar på Allvarligt talat – hur genomförs engelskaundervisningen enligt kursplanen

  1. sspirit skriver:

    Nu undervisar jag inte engelska, jag bara leker det med en grupp 5-åringar på förskolan. Vi sjunger och dansar, rimmar och ramsar. Rita och måla går det bra också att göra på engelska. Sen vill jag alltid höra vad vill de veta på engelska. Och roligast för mig är när jag ser och hör de på gården att de talar ” engelska” , då vet jag att något stor är på gång.

  2. sspirit skriver:

    … glömde nämna youtube – ja, vi tittar faktiskt på youtube när vi har engelska.

  3. malin ströman skriver:

    mina barn lär sig mest glosor (f-klass o 2a), och yngsta ubersociala tjejen är inte intresserad när jag försöker öva ord med henne heller. Hon triggas främst av vänner (medan äldre tjejen triggas bäst av mål) tills jag målade upp ett trovärt scenario för henne – Du leker vid en pool på Canarieöarna och träffar en tjej som frågar dig ’What’s your name? – sen flöt konversationen på, hon frågade sen vidare hur tjejen ser ut och vad hon har på sig och hur man frågar vem som har gjort hennes flätor osv osv.
    Jag håller med – de går ibland att anpassa utbildning till olika typer, användningsområden och situationer utan galna insatser.

  4. Jag har föreläst om språkmetodik för låg- och mellanstadielärare och det jag predikar är bort med grammatik, översättning, stavning. In med lekar, sånger, ramsor, rollspel, film och sagor.
    På högstadiet låter jag mina elever välja om vi ska ha grammatik eller inte. Tyvärr kommer jag inte att kunna fortsätta med det när vi får de nya detaljstyrande kursplanerna – även om de värsta dumheterna sållats bort av oss referensskolor.
    (I en version skulle eleverna ha kunskaper om prosodi. Kanske skulle vara värt att börja med att ge lärarna kunskaper om prosodi)

  5. Jag har föreläst om språkmetodik för låg- och mellanstadielärare och det jag predikar är bort med grammatik, översättning, stavning. In med lekar, sånger, ramsor, rollspel, film och sagor.
    På högstadiet låter jag mina elever välja om vi ska ha grammatik eller inte. Tyvärr kommer jag inte att kunna fortsätta med det när vi får de nya detaljstyrande kursplanerna – även om de värsta dumheterna sållats bort av oss referensskolor.
    (I en version skulle eleverna ha kunskaper om prosodi. Kanske skulle vara värt att börja med att ge lärarna kunskaper om prosodi)

  6. Morrica skriver:

    Kära du, det finns anledning att vara ledsen, eftersom det finns utmärkta metoder att undervisa i engelska precis enligt kursplanen, men de används alltför sällan. De lite vuxna elever som kommer till mig talar ibland om hur de ’behöver repetera grammatiken’ och ’utöka sitt ordförråd’, vill hålla sig i gloslistesargen och uppvisar symptom på att ha utsatts för traditionell skolboksundervisning, men efter ett par månader talar de, skriver, formulerar, argumenterar, uttrycker, skämtar och tramsar på engelska, och vi kan börja arbeta med språkutvecklingen.

    Det brukar bli bra.

  7. Anne-Marie Körling skriver:

    Morrica – HURRA!
    Helena – Vadå prosodi…
    Sspririt – Vad kommer dessa barn inte att kunna?
    Lovely!
    A-M

  8. sspirit skriver:

    Här länkar jag till en liten film som jag tycker att det är värt en titt.
    http://www.teachers.tv/videos/one-teacher-journey

    Sen kan man hitta på hemsidan en hel del andra filmer om just språkundervisning.Och skolorganisation för den delen – att ha en coordinating teacher att bolla idéer och tankar med låter inte alls dum i mina öron(t.ex. http://www.teachers.tv/videos/ks1-ks2-mfl-absolute-beginner.)

  9. õpedagogen skriver:

    Mina elever gör bl a filmer som vi har lagt ut på YouTube, pratar, läser, diskutetar, sjunger & leker. I början är de försiktiga men så småningom VILL de kommunicera. Å skulle vi glömma bort just att prata med varandra, påminner de mig på en gång. För de kan, Vill o vågar.

  10. Killfröken skriver:

    @Sspirit: fantastiskt bra länk. Tack för tipset!
    @A-M: efter att ha spenderat en sommar med fyra lånade elvaåringar i en helt engelskspråkig miljö kan jag inte sluta förbluffas över hur mycket bättre de blivit på engelska. Det är inte snack om undervisning. Det är Trial and Error med nya vänskaper som enda motiverande belöning. Mer behövs inte!

  11. Anne-Marie, jag citerade ur en arbetsversion av nya kursplanen i engelska.

  12. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag vet Helena, men ord för sig själv blir märkliga. A-M

Kommentarer är stängda.