Lektionsinnehållet, individuell bedömning, formativt!

Jag fann mina formativa bedömningar och mitt lektionsinnehåll från någon gång 2005. JAG GJORDE SÅ HÄR FÖR ATT UTVECKLA MIN UNDERVISNING, det var syftet med det hela:

Så här såg den ut:

  • Lektion 60 minuter den …. 2005

Lektion med …. och denna notering inkluderar fem elever.

  • Lektionens innehåll och undervisande fokus:

Mrs Bartelmy´s pet. En engelsk berättelse. Alla elever arbetar först självständigt, en första överblick över texten. Eleverna får i uppdrag att ringa in de ord de inte förstår. Jag ska utveckla en förståelse för samarbetets kvaliteter och högläsningens och samtalets betydelse för att utveckla förståelse för text. Jag måste börja med elevernas erfarenheter; dvs att läsa tyst för sig själva. Under det att eleverna läser tyst för sig själva har jag individuell undervisning.

  • Individuell undervisning med X

Jag genomför en läsanalys av elevens läsning. Nu börjar eleven utveckla förståelse för läsanalysens kvalitet och värde och att ingången är att bekräfta elevens kunskaper och visa hur man utvecklar strategier för att lösa läsningen och förstå innehållet. Engelska handlar om att kunna uttala vilket ger en förskjutning mot att läsa och uttala.

Eleven X har god förståelse för vad texten vill säga och enskild ordförståelse men är mycket osäker på hur man uttalar ord och hur det låter då eleven pratar engelska (detta kan betyda att eleven också är van att läsa tyst för sig själv och inte aktivt läsa ut den engelska texten, vi talar om detta). Jag för noggranna noteringar över elevens förmåga och inte elevens brister. Jag måste arbeta med att utveckla elevens självförtroende och mod att läsa ut, dvs högläsa, texter och att våga prata engelska.

  • Fokuserat samtal med X och X kring den text jag har som undervisningens fokus.

Eleverna börjar tala och berätta om hur de gör för att uttala ord. X läser exempelvis ordet ”earrings” och förstår inte detta ord. Samtal initieras kring ordet uppbyggnad. Och X förstår ordet omedelbart då ordet får uttalas. Det är i den tysta läsningen som orden blir obegripliga. Detta talar vi om i detta samtal.

  • Strategiutveckling hos x

Detta ser jag som utvecklingsmöjligheter hos elev T:

* eleven ska högläsa texter på engelska till förmån för förståelse. Då eleven fortfarande känner osäkerhet i uttal så hindrar detta också eleven från att förstå den engelska texten. Vikten av muntlighet är avgörande för att eleven ska lyckas med sin engelska.

* Exemplet ”earrings” synliggjorde för eleven att eleven kan särskilja ord och hitta fler ord inom ordet. Detta gör att jag (A-M) kan utmana elevens lärande utveckling genom att aktivt lyfta fram ord som utmanar och utvecklar denna förmåga.

* Att utveckla en språklighet som gör att eleven kan börja TALA och uttrycka engelska språket aktivt  i engelska sammanhang, dvs att tala engelska om engelska

* Aktivt använda siga av lärarens modellande ord och uttryck – dvs – härma muntligt och ta ord ur och av lärarens meningar och uttryck. Dvs, aktivera muntligheten.

  • Strategiutvecklings hos P

* Aktivt använda siga av lärarens modellande ord och uttryck – dvs – härma muntligt och ta ord ur och av lärarens meningar och uttryck. Dvs, aktivera muntligheten.

* Utveckla modet att pröva engelska uttal, att aktivt uttala istället för att hoppa över det eleven blir rädd för. Jag måste (A-M) vara ytterst generös med tillfällen och visa eleven att jag uppfattar elevens mod att pröva och aktivt finnas i elevens mentala närhet då eleven gör just detta.

* Eleven ska få utveckla lärande sammanhang och förmåga att gissa utifrån likheter i språket. Dvs att engelskan går att härleda till svenskan och vice versa. Eleven fann detta jätteroligt vilket gör det lätt att utveckla denna kusnkap. Jag (A-M) måste utveckla underlag och texter där detta synliggörs och hjälper eleven att hitta och utveckla denna relation till engelskan.

  • Kunskapsutveckling hos elev V

* Eleven deltar i undervisningen eter att ha läst en tidigare text på engelska. Eleven använder ett stort engelskt ordförråd och har ett gott engelskt uttal. Eleven använder engelskan muntligt och talar ledigt coh med lätthet. De andra eleverna uppmuntrar elev V och påtalar elevens uttal (får vi härma dig?).

* A-M noterar elevens kunskapsutveckling kring uttal av länder och ländernas språk på engelska – och eleven gensvarar med att säga: – JAG ÄR PROFFS JU!

  • A-M följer upp elev D självständiga arbete och gensvara på detta

* Elev D arbetar vidare med gårdagens uppgift coh skriver klart sin berättelse på engelska. Då eleven är klar kommer eleven spontant till den undervisningsgruppen som talar engelska kring engelska texten. Eleven börjar spontant tala engelska. Jag (A-M) gensvarar på elevens arbete.

  • Arbetet i klassrummet fungerade gott. 60 minuters aktivt lärande. Ingång i undervisningens fokus – och utgången genomförd.

*********

Sen hade jag undertecknat med datum och namn. Jag lade detta till mina undervisande handlingar. Arkiverat lärande för min egen del. Idag läste jag det av en händelse. Nu ska jag leta reda på mina papper sedan ytterligare några år tillbaka. Jag började med detta för 10 – 11 år sedan.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på Lektionsinnehållet, individuell bedömning, formativt!

  1. Maria skriver:

    Intressant att se hur dokumentation kan se ut, jag ska prova när jag får tillfälle!

  2. Pingback: Tweets that mention Lektionsinnehållet, individuell bedömning, formativt! « Anne-Marie Körling -- Topsy.com

Kommentarer är stängda.