Jag går och grubblar på läxor. Då jag har utbildat mig vid skolor utomlands har jag sett hur man konstruerar läxor som är bekräftande och avser att bygga broar, goda och hållbara, mellan hem och skola. Om läxorna ska kompensera för att eleven inte lärt sig i skolan och föräldern måste agera pedagoger tycker jag vi realiserar ut läraryrket. Det är i skolan lärandet ska äga rum. Föräldrarna ska få veta och uppleva att barn lär sig. Inte tvärtom.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Kloka ord! Skolan skall, elever och föräldrar kan.
Du har med flera viktiga delar, trygga föräldrar med tilltro till skolans arbete är en viktig framgångsfaktor.
Skolan skall vara likvärdig, då kan inte lärandet vara beroende av föräldrars förmåga och möjlighet att arbeta med sina barn. Vi behöver diskutera läxor – vilket syfte de har och vad som är utvecklande läxor.
Jag tror också att det är viktigt att tänka igenom läxor, så att de inte blir beroende av att föräldrar finns till hjälp. En lärare jag känner bjöd in elever och föräldrar till en diskussion om vilken typ av läxor de ansåg vara värdefulla, efter att elever på elevråd hade fört fram att de inte ville ha så mycket läxor. Svaret från elever och föräldrar blev till sist (enligt mitt minne): kluringfrågor i matte, skapande uppgifter (t.ex. fantasiblommor i 3D där angivna växtdelar skulle ingå), NO-laborationer och engelska glosor. Så blev det också, färre och roligare läxor, i en skola som annars har som tradition att ge en läxa till varje dag. Och så blev det exempel på demokratiskt beslutsfattande.
Kanske kan läxor finnas för att väcka tankar om något som undervisning ska handla om, elever kunde få lite olika frågor och sedan delge varandra svar de fått och sina egna teorier. Ska man t.ex. behandla vattnets kretslopp kanske en läxa kunde vara att fråga 2-3 personer utanför skolan om
*Hur tror du att det kan komma sig att vattnet i Niagarafallen inte tar slut?
*Hur mycket tror du att Stockholm kan växa innan Mälaren torrläggs?
*Vad tror du att det beror på att det är mindre salt i Östersjöns vatten än i Atlantens?
*Om alla floder rinner ut i haven. Hur tror du att det kommer sig att de inte svämmar över?
*Hur tror du att det kommer sig att just Bergen i Norge är Europas regnigaste stad?
*I Asien bor det mest folk där det regnar som mest. Varför tror du att det är så?
*Var tror du våra svenska älvar kommer ifrån?
Jag tror att frågorna skulle kunna väcka nyfikenhet inför undervisning om vattnets kretslopp. Senare i undervisning kan elever få formulera på vilket sätt frågorna kan ha samband med varandra. De kan också fundera på om de svar som undervisning ger på frågorna kan generaliseras eller hur de kan jämföras med andra platser på jorden. Hur väl stämde deras egna och intervjupersonernas teorier överens med hur vattnets kretslopp fungerar?
Ja, det var några tankar från en lärarstudent./ maria