Jag går och grubblar på läxor. Då jag har utbildat mig vid skolor utomlands har jag sett hur man konstruerar läxor som är bekräftande och avser att bygga broar, goda och hållbara, mellan hem och skola. Om läxorna ska kompensera för att eleven inte lärt sig i skolan och föräldern måste agera pedagoger tycker jag vi realiserar ut läraryrket. Det är i skolan lärandet ska äga rum. Föräldrarna ska få veta och uppleva att barn lär sig. Inte tvärtom.
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- BOKSTAVSPROGRAM. Fina fisken finurliga: https://t.co/rJlfv4LStm about 9 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- @ttrillar @aleskytte @FinellLotta @PatTheExpat @erikjrvla @asaplsnr @jonaswallman @MisterMag1ster Jag blir också rö… https://t.co/hWdejpluPv 12:20:52 e m april 10, 2021 from Twitter Web App in reply to ttrillar ReplyRetweetFavorite
- Under min promenad inspekterar jag tallarna. Det har blivit en vana sedan många år. Men jag ser alltför många dö oc… https://t.co/QT1x6yNdvD 10:55:10 f m april 10, 2021 from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Vad betyder leksaker när det finns en papperskorg? https://t.co/liNVP7ckDr 10:52:23 f m april 10, 2021 from Twitter for iPhone ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Undervisning oavsett årskurs: Ord är obekanta, spännande, nya, vackra 24 mars 2021
- Underhåll läsförmågan 14 mars 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 027)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (294)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (5)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (313)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (298)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (208)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (160)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (100)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (10)
- Kollegialt lärande (51)
- Kommunikationen (542)
- konflikthantering i skolan (10)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (60)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (5)
- Lässtrategier (36)
- Läxor (16)
- Lektion (35)
- Lektioner och lektionsförslag (740)
- Litteratur och läsning (766)
- Matematikundervisning (150)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (89)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (80)
- Om jag vore rektor (55)
- Ordförrådet (475)
- Ordning och reda (34)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (196)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (81)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (208)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (640)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (288)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (133)
- Synligt läsande (106)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (41)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (177)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (36)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Kloka ord! Skolan skall, elever och föräldrar kan.
Du har med flera viktiga delar, trygga föräldrar med tilltro till skolans arbete är en viktig framgångsfaktor.
Skolan skall vara likvärdig, då kan inte lärandet vara beroende av föräldrars förmåga och möjlighet att arbeta med sina barn. Vi behöver diskutera läxor – vilket syfte de har och vad som är utvecklande läxor.
Jag tror också att det är viktigt att tänka igenom läxor, så att de inte blir beroende av att föräldrar finns till hjälp. En lärare jag känner bjöd in elever och föräldrar till en diskussion om vilken typ av läxor de ansåg vara värdefulla, efter att elever på elevråd hade fört fram att de inte ville ha så mycket läxor. Svaret från elever och föräldrar blev till sist (enligt mitt minne): kluringfrågor i matte, skapande uppgifter (t.ex. fantasiblommor i 3D där angivna växtdelar skulle ingå), NO-laborationer och engelska glosor. Så blev det också, färre och roligare läxor, i en skola som annars har som tradition att ge en läxa till varje dag. Och så blev det exempel på demokratiskt beslutsfattande.
Kanske kan läxor finnas för att väcka tankar om något som undervisning ska handla om, elever kunde få lite olika frågor och sedan delge varandra svar de fått och sina egna teorier. Ska man t.ex. behandla vattnets kretslopp kanske en läxa kunde vara att fråga 2-3 personer utanför skolan om
*Hur tror du att det kan komma sig att vattnet i Niagarafallen inte tar slut?
*Hur mycket tror du att Stockholm kan växa innan Mälaren torrläggs?
*Vad tror du att det beror på att det är mindre salt i Östersjöns vatten än i Atlantens?
*Om alla floder rinner ut i haven. Hur tror du att det kommer sig att de inte svämmar över?
*Hur tror du att det kommer sig att just Bergen i Norge är Europas regnigaste stad?
*I Asien bor det mest folk där det regnar som mest. Varför tror du att det är så?
*Var tror du våra svenska älvar kommer ifrån?
Jag tror att frågorna skulle kunna väcka nyfikenhet inför undervisning om vattnets kretslopp. Senare i undervisning kan elever få formulera på vilket sätt frågorna kan ha samband med varandra. De kan också fundera på om de svar som undervisning ger på frågorna kan generaliseras eller hur de kan jämföras med andra platser på jorden. Hur väl stämde deras egna och intervjupersonernas teorier överens med hur vattnets kretslopp fungerar?
Ja, det var några tankar från en lärarstudent./ maria