Drömma! Om ett bokläsarår 2014. Året då:
- Tunnelbanor, bussar och tåg har roliga, spännande, utmanande högläsartexter ersätter reklamen med dem åtminstone fyra gånger om året.
- Daglig litteraturläsning i skolan, lärare högläser, elever får genom lärare möta mängder av texter.
- Biblioteken i skolan får extra anslag och bokinköparpengarna är väl tilltagna.
- Biblioteken läggs inte ned utan blommar upp där vi minst anar det.
- Bokcirklarna låter höra talas om sig – och sprider sina lästankar.
- Då fotbollsspelarna vrålar en diktrad innan bollen börjar rulla.
- Innan filmerna börjar på biograferna syns en text att läsa, ett utdrag ur en bok. Människan söker alltid texten och ögat läser för att något finns att läsa.
- Då människor intervjuas i radio och TV får de alltid frågan – Vad läser du nu? Berätta om din älsklingsbok då du var liten?
- De stora reklamaffischerna i tunnelbanan ersätts med citat ur böcker
- Vid besök hos exempelvis läkaren kan man under varje bild av dem som arbetar där också läsa vad de läser och varför.
- Lärarna i skolorna har avsatt pedagogisk tid för diskussioner, delande och prövande av hur att undervisa om läsförståelse, kritiskt läsande och att skolans generositet handlar om att ge texter från många källor.
- Förlagen gör affischer med utdrag ur böckerna istället för att göra reklam för dem med orden – köp en bok – utan hellre locka med bokens innehåll. Dessa affischer kan sättas upp i skolorna, daghemmen … ja överallt där bokläsaren kan finnas.
- Inte döma vad vi läser utan att vi läser.
Jag drömmer om läsansvar, läsundervisning, läsmöjligheter, läsupptäckter, läsdemokrati, läs …
Daglig litteraturläsning i skolan