Läser i kunskapsöversikten ”Med läsning som mål” hur man skapar läsmotivation.
Motivation skapas bland annat genom att
- litteraturen har relevans för det egna livet
- det finns tillgång till böcker och texter
- valfrihet och eget val av vad att läsa
- social interaktion kring det lästa
Jag vill gärna lägga till aspekten:
- lärarens attityd till läsning och böcker?
I skolan kan vi fundera över:
- hur vi skapar undervisning och textmöten som påverkar elevernas upplevelse av relevans?
- hur ser tillgången ut av texter att läsa?
- I klassrummet?
- I skolan?
- Finns bibliotek?
- Är de bemannande?
- Hur ser vi på boken?
- Hur ser vi på läsning?
- Valfrihet – kan eleven få läsa det de vill?
- Och hur ger vi undervisning i andra texter där läraren väljer?
- Social interaktion – det betyder att vi låter eleverna samtala med varandra om sina läsupptäckter, texternas innehåll och ger detta visande, samtalande plats i klassrummet under ordnade former där eleverna får lära sig att viska och visa respekt för den läsaktivitet som pågår?
- Hur vi kan möjliggöra för ett socialt läsande där delande av texter kan underhållas trots att vi läser för oss själva?
- Samtal som inte stör andra läsare?