Läser i kunskapsöversikten ”Med läsning som mål” hur man skapar läsmotivation. Motivation skapas genom att
- litteraturen har relevans för det egna livet
- det finns tillgång till böcker och texter
- valfrihet och eget val av vad att läsa
- social interaktion kring det lästa
I skolan kan vi fundera över:
- hur skapar vi undervisning och textmöten som påverkar elevernas upplevelse av relevans?
- hur ser tillgången ut av texter att läsa? I klassrummet? I skolan? Finns bibliotek? Är de bemannande? Hur ser vi på boken? Hur ser vi på läsning?
- valfrihet – kan eleven få läsa det de vill? Och hur ger vi undervisning i andra texter?
- social interaktion – det betyder att vi låter eleverna samtala med varandra om sina läsupptäckter, texternas innehåll och ger detta visande, samtalande plats i klassrummet under ordnade former där eleverna får lära sig att viska och visa respekt för den läsaktivitet som pågår? Den tysta läsningen är mumlande!