Skapa läsmotivation

P1370378

Läser i kunskapsöversikten ”Med läsning som mål” hur man skapar läsmotivation. Motivation skapas genom att 

  • litteraturen har relevans för det egna livet
  • det finns tillgång till böcker och texter
  • valfrihet och eget val av vad att läsa
  • social interaktion kring det lästa

I skolan kan vi fundera över: 

  • hur skapar vi undervisning och textmöten som påverkar elevernas upplevelse av relevans?
  • hur ser tillgången ut av texter att läsa? I klassrummet? I skolan? Finns bibliotek? Är de bemannande? Hur ser vi på boken? Hur ser vi på läsning?
  • valfrihet – kan eleven få läsa det de vill? Och hur ger vi undervisning i andra texter?
  • social interaktion – det betyder att vi låter eleverna samtala med varandra om sina läsupptäckter, texternas innehåll och ger detta visande, samtalande plats i klassrummet under ordnade former där eleverna får lära sig att viska och visa respekt för den läsaktivitet som pågår? Den tysta läsningen är mumlande!
This entry was posted in Biblioteken, Högläsning, Kommunikationen, Konsultation av något slag, Lektion, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>