Tvånget att skapa läslust!

3205033251_585960be91

Snälla Körling! Kan du ge några tips på hur jag väcker läslust, även om jag vill att vi ska läsa en gemensam bok? Hur gör jag för att läsningen inte ska ”bli skolans”, ”ännu en läxa”, ”ett måste”? Hur 17 går jag till väga för att de faktiskt ska bli intresserade av boken och vilja läsa den?

Hur skapar man läslust?

Min övertygelse är att den skapar vi genom att dela med oss av vår egen läslust. Att ge någon lust som egentligen betyder att de måste är mycket svårt. – Du måste få lust att läsa! skapar ingen läsare. Och så kanske vi agerar. Vi är förtvivlade över att ingen vill läsa och så talar vi om läslust, tvångsläsandet och behovsläsandet. Inte talar vi om själva livskänslan, själva innehållet och relationen vi skapar till författaren, till texten eller till  vår egen inre berättelse som blir en parallell till den vi läser.

Att läsa är en färdighet vi måste träna. Vi måste ständigt öva upp vår läsförmåga, erövra den. Men frågan är om vi ständigt måste tala om att det är den vi tränar upp för att det är så farligt att inte kunna läsa. Jag tror inte på den oron. Jag tror vi ska agera läsare, tror vi ska ge våra läsupplevelser till eleverna, läsa högt för dem så att bokens innehåll blir tillgängligt, läsa gemensamma texter som vi projecerar på smartboard, ja göra texten till något i rummet, en rumslig text, gemensam för alla.

Jag tror också på kraften i lärarens läsförmåga, den att ge texter, ställa invecklade frågor som skapar tänkande och kreativitet, gör att handlingen efterfrågas och lösningarna kan läsas fram.

Det finns inget enkelt svar på frågan hur man gör men så här svarar jag i punktform:

  • Läs högt för eleverna. Lgr 11 skriver att skolan ska vara generös. Ge!
  • Lyft alltid fram text till åskådlighet i klassrummet. Läs den högt och visa den.
  • Läs och dela korta stycken ur böcker. Man behöver inte läsa boken. Det går bra att läsa utvalda stycken.
  • Läs korta berättelser som har en början och ett slut under samma högläsningsstund.
  • Låt alltid eleverna högläsa text, oavsett vilken text det är, två och två i klassrummet.
  • Diskutera alltid förståelse och underliggande meningar.
  • Diskutera alltid författarens ingångar och avslutningar.
  • Diskutera alltid någon mening som har en speciell form: exempelvis många kommatecken eller många och.
  • Njut själv av att läsa. En lärare som tycker om att läsa kan visa det. Ha böcker med dig som lärare, högläs något stycke som du vill dela med eleverna.
  • Förbered läslektionerna med många frågeställningar, inte för att kolla eleverna utan för att ”reta” deras nyfikenhet och deras tankeverksamhet.

Kära lärare,

Du får gärna återkomma med din läsfråga! Så återkommer jag med mitt reflekterande kring den.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Högläsning, Kommunikationen, Konsultation av något slag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.