Läsning, läsutveckling men främst läsutbildning

Eleverna ska få läsutbildning. De ska få träna, öva, utveckla sin läsning i skolan. Vi behöver läsutbilda oss, läsnätverka, läspåverka, läsmedverka. Vi måste ta läsuppdraget till lärarnas viktigaste uppgift. Att kunna läsa påverkar allt i skolan. Det är inte så att eleverna ska få sin läsutveckling frikopplad från läsutbildningen. Det är aldrig någon självständig aktivitet att läsa. Det blir läsningen då man behärskar den.

Läsning, läsförståelse är kopplat till vad att läsa. Det är också kopplat till att läsa. Vi måste ge eleverna tid att läsa, läsa ihop, läsa med lärare, undersöka text med varandra, läsa högt och dela med sig, fråga om sådant som inte går att begripa.

This entry was posted in Boken i undervisningen, Litteratur och läsning, Strategier, Styrdokumenten, Svenska, Svenskämnet. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>