Läsning, läsutveckling men främst läsutbildning

Eleverna ska få läsutbildning. De ska få träna, öva, utveckla sin läsning i skolan. Vi behöver läsutbilda oss, läsnätverka, läspåverka, läsmedverka. Vi måste ta läsuppdraget till lärarnas viktigaste uppgift. Att kunna läsa påverkar allt i skolan. Det är inte så att eleverna ska få sin läsutveckling frikopplad från läsutbildningen. Det är aldrig någon självständig aktivitet att läsa. Det blir läsningen då man behärskar den.

Läsning, läsförståelse är kopplat till vad att läsa. Det är också kopplat till att läsa. Vi måste ge eleverna tid att läsa, läsa ihop, läsa med lärare, undersöka text med varandra, läsa högt och dela med sig, fråga om sådant som inte går att begripa.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Litteratur och läsning, Strategier, Styrdokumenten, Svenska, Svenskämnet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.