Istället för att säga saker om barns läsning kan vi berätta om hur vi läser och hur vi gör. Då blir lässamtalet gemensamt och frågorna mer autentiska kring hur vi löser vår läsning. Samtidigt som vi talar läsning med varandra visar vi också hur vi själva utmanas på våra arbetsplatser, hur vi själva löser hur att läsa och förstå. Det lär vi oss alla av.
Här är exempel. Jag skapar frågor som pekar tillbaka till läsningen under dagen, den läsningen som pågår och den kommande. Odla nyfikenheten på hur barnen gör istället för deras brister. Ha läsandet ihop!
Berätta själv och ställ gemensamma frågor – här är frågor som riktar sig tillbaka:
- Idag läste jag en text som jag fick jobba länge med att förstå. Jag tror jag läste om den fyra gånger. Den handlade om ekonomi och räntor. Berätta om vad du läst idag?
- Jag läste en rubrik om dagens ungdom. Det fick mig att tänka att man sa så när jag var ung. Då sa man ”dagens ungdom” och då handlade det om mig och mina kompisar. Idag ser jag inte mig själv som dagens ungdom. Berätta om något du läst idag som fick dig att tänka?
- Min chef gav mig en text jag inte alls förstod. Jag har med mig den hem och ska fråga om hur jag ska förstå den. Kanske jag kan be om hjälp, söka på nätet eller bara högläsa den högt för mig själv. Berätta om något du läst idag som du inte har förstått? Hur löste du att du inte förstod?
- Det längsta ord jag läst idag är ”tåg”. Hi, hi, hi. Berätta om något långt ord som du läst idag?
Läsfrågor för stunden:
- Berätta när du läser en mening som du inte riktigt förstår så får vi se om jag förstår eller inte förstår den?
- Berätta hur du läser rubriken? Låt mig få gissa vad stycket handlar om så får du se om jag har förstått rubriken rätt?
- Hur många stycken är det på sidan? Vad är första ordet i varje stycke? Jag slår vad om att det är fyra stycken och att ett av dem börjar med ordet ”att”.
- Berätta hur du löser din läsning? Jag brukar ljuda när det är långa ord som ”nordvästersjökustartilleriflygspaningssimulator- anläggningsmaterielunderhållsuppföljningssystem- diskussionsinläggsförberedelsearbeten”
- Berätta hur många skiljetecken det är i texten? Jag gissar på två. Kommatecken och utropstecken. Fast kanske det är minst fem punkter.
Framtidsfrågor om läsning är:
- Nästa gång du läser kan du visa mig ett ord som du vill höra mig läsa?
- Nästa gång du läser kan du läsa en mening högt som du tror kan få mig att tänka annorlunda?
- Nästa gång du läser kan du välja ut ett stycke som du vill att jag ska läsa högt för dig?