Främja läsning genom att:
- börja (hög)läs tidigt och fortsätt (hög)läs – högläsning är av särskild prioritet
- identifiera de som behöver mer stimulans och motverka läsklyftor
- öka tillgången till litteratur – tillgång på böcker visar att böckerna har värde
- främja social läsning – vi läser och vi talar läsning med varandra, delar läsupplevelser
- läsande förebilder – om vi läser ser barn oss läsa – medvetenhet om vikten av att vara förebild
- betona valfriheten – att få välja vad man vill läsa och bli respekterad för sina val, läsmotivation hör ihop med detta – vad att läsa
- läsintresse – att styra in mot intresset, preferenser, låt ambitionen att vidga läsintresset komma i andra hand
- Satsa på sommarläsning och andra aktiviteter, som Läslov, erbjud stöd och stimulans
- Genomförbara mål för läsfrämjandet – utvärdera
Jag har utgått ifrån Kulturrådets ”Med läsning som mål”, 2015, skrift 2015:3 och skrivit in mig en aning i texterna.
Pingback: SLS, åk 1-2, träff 4, 22 oktober 2015 | Pearltrees
Vad kan man mer göra som förälder om barnet inte vill läsa och inte ens vill lyssna när man läser högt?
Började läsa högt för sonen när han var drygt ett år och from tom förskoleklass gillade han att jag läste för honom, men han ville inte läsa själv. Han kan läsa hjälpligt nu, men att hitta något som han vill läsa är helt omöjligt. Har besökt biblioteket och lånat många olika böcker (flera olika genrer, fiction och fakta) men ingen duger. Har även köpt böcker och prenumerar på Kalle Anka. Hans pappa och jag läser mycket båda två. Skolan kan inte bistå med specialpedagog för andra behöver mer hjälp.