Underhåll läsandet genom att låta eleverna läsa

Skärmavbild 2017-04-07 kl. 10.29.32

Detta skrev jag som läsambassadör 2015-2017. Den nuvarande läsambassadören är Johan Anderberg. Följ hans arbete på Instagram.

Ofta slår det mig hur jag måste läsa boken. För långa mellanrum mellan lässtunderna gör det svårare för mig att ta mig in i boken. Något måste erövras varje gång det har dröjt då jag läst. Om jag läser varje dag har jag inga problem att komma in i boken, det kräver inget arbete av mig, utan boken väntar öppen och tillgänglig och jag fortsätter att läsa som om jag inte haft ett avbrott alls.

Jag minns hur min son tyckte att skolan inte förstod sig på hur det är att läsa. Då var han en läsare i hemmet men inte i skolan. Han blev mest besviken och arg på hur böckerna användes som den sista utvägen då lektionen inte längre hade något att ge. De sista tio minuterna skulle man läsa i boken som man inte läst i på en vecka. Han frustade och sa att de tio minuterna måste man använda för att åter bekanta sig med boken och läsa in sig i atmosfären och berättelsen. Han var en ivrig läsfrämjare i hemmet och bad mig om och om igen att tala med lärare om elevernas behov av läskontinuitet och daglig läsning. Jag lovade honom det. Också för att boken inte hade så hög status bland tonåringarna och därför krävde boken att man skapade plats för den i schemat. Det var goda råd han gav mig. Ungefär så här skulle råden kunna sammanfattas:

  • avsatt tid för läsning varje dag
  • ge boken värde i klassrummet
  • använd inte boken som ersättning för något annat

När vi låter elever läsa måste de få läsa sådant de kan och vill läsa. Då tränar de sig i att läsa och det är viktigt. Den träningen kommer obemärkt för boken de vill läsa lockar med sitt innehåll. Skolans bibliotek och skolbibliotekarien värnar om skolans bokbestånd och vi kan därför vila i garantin att böckerna eleverna läser är noga utvalda och inköpta av en kunnig person. Därför behöver vi inte ifrågasätta vad barn och unga läser utan ge barn och ung möjlighet att läsa.

Under alla år jag varit lärare har jag avsatt gott om tid för läsning. Den bästa tiden har varit direkt på morgonen eller direkt efter lunch. Då rutinerna och vanorna är etablerade kommer eleverna in och läser. Kraften i att läsa ihop men var för sig skapar dessutom läskoncentration. Anpassning till vad och hur en elev läser måste vi också förstå och ge. Tiden för läsningen måste anpassas och det dagligen. Inte alla läser i en och en halv timme utan kan avsluta för att göra andra uppgifter, nästa dag läser de en timme, och det gäller alla. Inga möten med litteratur och sakprosa får kantas av ramar som gör läsningen till något tråkigt. Det ska vara roligt, viktigt och angeläget att läsa. Boken ropar till sig eleverna. Också jag läser under denna stund. Varje dag. För att min bok lockar och pockar. Men ofta lyssnar jag på eleverna var och en för att visa boken nyfikenhet och lyssna till hur eleverna läser och löser sin läsning. Eleverna fick också leta fram partier ur sina böcker och ur dem högläste jag i 90 sekunder. Varje bok som blev uppläst så fick en läskö för nästa bok att läsa.

För högstadiet kan lästiden variera så att den inte belastar enskild lärare och ämne. En rullande lästid kan vara lösningen.

Hej HOPP

Anne-Marie

 

 

Det här inlägget postades i 90 sekunders högläsning, Högläsning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Synligt läsande, Undervisningen, Väck läshungern. Bokmärk permalänken.