Sitta-still-pedagogiken: Sittskador

Man talar om liggsår – jag vill tala om sittskador. För mycket stillasittande är farligt. Varför skolar man in elever i stillasittande? Jag tror på rörligheten i lärandet, röran i rörelsen, hänsynen i förmågan att röra sig flera i rummet som befolkas av rörliga andra.

Anne-Marie,

som funderar var för teorier det finns runt den rådande sitta-still-pedagogiken?

Det här inlägget postades i Misstagen, Pedagogiska miljöer, Strategier och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Sitta-still-pedagogiken: Sittskador

  1. malene skriver:

    Varför är skolan så fyrkantig (som borden du fotograferat)? Sonen gick stolt och glad iväg med en bok om rymden härom dagen. Man har ”njutläsning” varje dag i skolan. Fint ord, tycker jag. Sonen tänkte njutläsa i sin rymdbok eftersom han är så intresserad av rymden. Väl i skolan talade fröken om att ”sådana böcker läser vi minsann inte när vi njutläser, då läser vi skönlitterära böcker och förresten är boken för svår för dig att njutläsa”. Sonen, som går i första klass och som börjar uppskatta det där med läsning, kom hem, lätt krökt i ryggen och talade om för mig att ”jag är en av de som läser sämst i klassen”. Vad skall man säga. Fyrkantigt, stillasittande, kanske…

  2. Plura skriver:

    Kan det vara en djup rotat kultur i skolan sedan Hedenhös?

  3. Malin skriver:

    Kanske ett ämne för min C-uppsats?

    Vad sägs?

    Kram från busig Malin som tycker om att inte sitta still..

  4. Anne-Marie skriver:

    Härligt, skriv! Anne-Marie

Kommentarer är stängda.