Sitta-still-pedagogiken: Sittskador

Man talar om liggsår – jag vill tala om sittskador. För mycket stillasittande är farligt. Varför skolar man in elever i stillasittande? Jag tror på rörligheten i lärandet, röran i rörelsen, hänsynen i förmågan att röra sig flera i rummet som befolkas av rörliga andra.

Anne-Marie,

som funderar var för teorier det finns runt den rådande sitta-still-pedagogiken?

This entry was posted in Misstagen, Pedagogiska miljöer, Strategier and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Sitta-still-pedagogiken: Sittskador

  1. malene says:

    Varför är skolan så fyrkantig (som borden du fotograferat)? Sonen gick stolt och glad iväg med en bok om rymden härom dagen. Man har ”njutläsning” varje dag i skolan. Fint ord, tycker jag. Sonen tänkte njutläsa i sin rymdbok eftersom han är så intresserad av rymden. Väl i skolan talade fröken om att ”sådana böcker läser vi minsann inte när vi njutläser, då läser vi skönlitterära böcker och förresten är boken för svår för dig att njutläsa”. Sonen, som går i första klass och som börjar uppskatta det där med läsning, kom hem, lätt krökt i ryggen och talade om för mig att ”jag är en av de som läser sämst i klassen”. Vad skall man säga. Fyrkantigt, stillasittande, kanske…

  2. Plura says:

    Kan det vara en djup rotat kultur i skolan sedan Hedenhös?

  3. Malin says:

    Kanske ett ämne för min C-uppsats?

    Vad sägs?

    Kram från busig Malin som tycker om att inte sitta still..

  4. Anne-Marie says:

    Härligt, skriv! Anne-Marie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.