Lektioner som fungerar och lärare som vågar pröva det jag modellar – här är ett gensvar:
Hej Anne-Marie!
Jag genomförde idag ditt förslag till hur man kan utveckla barnens
skrivande genom att utveckla meningar. Jag gjorde först en egen på
tavlan enligt ditt förslag. Sedan gjorde vi tillsammans ytterligare två
meningar på tavlan, då barnen fick föreslå ord att lägga till. Sedan
fick alla göra en egen mening och utveckla den enligt mallen. Därefter
läste vi upp meningarna. Några valde att läsa själva, andra valde att
låta mig läsa upp dem.
Succé är ordet som bäst beskriver hur det gick ! Barnen tyckte att det
var roligt och fattade galoppen snabbare än jag förväntade mig. Jag
jobbar med en åk 3 på 26 barn, varav många riskerar att inte nå målen
i svenska.Samtliga producerade dock trevliga, roliga och fyndiga
”utvecklingar” av sina meningar.
Tack för mycket nyttigt tips !
Jag har tidigare använt mig av din bokdiskussion, som du också visade
när du var hos oss. Den fungerade också bra och jag håller med om att
det är viktigt att ta fram författaren/avsändaren till den text vi ska
läsa. Det blev en givande diskussion i min läsgrupp.
mvh
Succe är ordet skriver den som skrivit till mig. Och min är glädjen. Glädjen att ungarna är aktiva och gör sitt språk både muntligt, skriftligt, ihop och i gemenskap med varandra och med boken och författaren. Jag är tacksam för att läraren vågar berätta och är generös som delar med sig av sina tankar. Jag sluter allt i mitt pedagogiska hjärta.
Anne-Marie
KOM till mig också! 🙂
Jag modellar numera undervisningar för lärare! Det är väldigt roligt! A-M
Ja, och jag är ju lärare så det passar ju perfekt! 😉
Jag vill också vara med, om det går, hoppar jag gärna in i vilken skola som helst och sätter mig på en av stolarna 🙂
Jag välkomnar dig… A-M
Pingback: Lektionsförslag: Lek med några ord, muntligt och skriftligt « Anne-Marie Körling