Sitter vid mitt köksbord och plötsligt ligger ett litet ord framför mig. Krypin. Ja, framför och framför? Men det dyker upp i huvudet. Ett litet krypin. Jag tänker på en sådan plats där man måste krypa in. Vilka kan dessa platser vara?
- en grotta i berget
- under en buske
- under granens grenar
- under bordet
- in i ett tält
- i en koja
- under soffan
- i badkaret
- upp i fotöljen
- in i sig själv
Pröva med eleverna. De får fatt i ordet och kan låter vi dem prata skriftligt (muntlig skrivning Körling 2006) så sätter de in ordet krypin i fullständiga meningar. För att förstå hur måste läraren åskådliggöra och låna ut meningar som är just skriftlika:
– Jag kryper in i mitt krypin. Mitt krypin är ett litet tält på baksidan av huset.
– Jag måste krypa för att komma in under sängen. Under sängen har jag mitt krypin.
Denna lektion är en modell som vi kan använda oavsett ämne, oavsett språk, oavsett innehåll. Om vi låter eleverna säga en mening med ett ord i kan vi också skriva ned hur meningen blir. Det kan läraren göra under tiden eleverna säger sina meningar. Då har vi fått en hel berättelse med ordet som rubrik.
Den berättelsen sätter vi upp på väggarna, i personalrummet, skickar hem till skolnyfikna föräldrar, låter barnen få varsitt exemplar att läsa, tänka och låna meningar ur. Jätterolig uppgift är det. Språkutbildande och delande likaså.
Tänk att göra detta i textilslöjden. Sätt in ordet SYNÅL i meningar. Tänk att göra detta i kemin: sätt in ordet FULLUREN i meningar. Gör det i engelskan. Sätt in ordet SUMMERTIME i engelska meningar.
Hittade till Kiwimetoden i förra veckan, en bok som ger mig så mycket inspiration.Presenterade muntligt skrivande för mina barn i åk 2. Halvklassen satt i ring och jag bjöd dem på en mening ur en bok om en delfin. Vilken glädje då jag läste upp vårt gemensama alster! Tanken slår mig; så ofta barnen suttit och skrivit sagor på egen hand. Några skriver sida upp och sida ner. Andra får till en mening eller två. Tänk att få inspirera varandra och mötas i språkglädje. Bokpoem var dagens uppgift. Alla
22 barns aktuella boktitel gav grupperna meningar och ord att formulera nya sammanstättningar av. Ljuvliga stund då de presenterade sina alster för varandra. Stolta och glada grupper. Mer sån´t!
Tack! Återkom gärna. Tänk gärna med mig. Tänk själv. TÄnk med eleverna. Tänk ihop. Åh tack, tack, tack. A-M