Källkritik och ingredienserna i en liten flaska

Källkritik är ett förhållningssätt till en avsändare. Nja, snarare till fler avsändare men till mig som mottagare. För där börjar det. Med mig. Någon som sänder något till just mig. Där är källkritikens första utgångspunkt. Källkritik är något om det vardagliga. Avsändar- och mottagaransvar har jag talat mycket om på mina bloggar. Det är mycket viktiga saker vi behöver lyfta då vi undervisar, modellar och undersöker källan och dess värde. Låt oss tänka att vi har en flaska. Ja, inte bara tänka, vi tar en flaska med ett slags innehåll. Låt säga att vi tar en Smoothie av något slag som vi tycker om och kanske gillar. Jag tog en sådan. Jag skulle säga att flaskans innehåll var ca 2,5 dl. Det kan vara bra att ha som utgångspunkt.

*****************************

Innehållsförteckningen löd:

1 (ett) pressat äpple

13 (tretton)  pressade vindruvor

8 (åtta) körsbär

23 (tjugotre) blåbär

Några (vilket jag då undrar vad de menar med några då jag måste relatera till de tidigare antalet, jag antar därför utifrån dem att det är så försumligt lite att man absolut inte kan precisera detta några) droppar limejuice.

*************************************************************************************************************

Ja, det är allt. Jag betalade 38 kronor för det här. Innehållsförteckningen innebär att jag får information om någonting. Jag kan alltså börja grubbla på vad det är man givit mig, eller rättare sagt, vad det är jag är så villig att betala för. Nu börjar jag tänka i enlighet med Daniel H Pinks bok En helt ny värld, 2009, att det handlar om att någon varit väldigt duktig på att förpacka dessa få ingredienser så att jag är villig att betala för detta. Vad jag betalar för börjar jag ifrågasätta. Jag spar ju inte ens på flaskan. Jag njuter lite av den hälsoetikett som man så finurligt har tagit fram för att just få mig på kroken. Jag fastande, drack och hade inget att göra på den flygplats jag satt vid och väntade. Jag började studera innehållet i det jag redan druckit upp.

Källangivelserna är kanske givna. Det är en avsändare, en producent, och när jag sökte på just denna vara så kändes det en aning besvärligt att ta sig igenom för att få höra om de 23 blåbärens kvalitet, alltså, om de är 23 blåbär i min flaska så undrar jag var dessa kommer ifrån? Vilken kvalitet man har och hur man väljer ut just mina 23 blåbär? Jag skulle också gärna vilja ha information om ifall att limedropparna är så få att man kan kalla de droppar och hur man i så fall vet det?

Men som det mesta idag är blåbären komna från ett håll, limedropparna förhoppningsvis från samma lime, äpplet kan komma från ett helt annat håll och allt sätts samman på en annan plats. Så är det! I framtiden vet vi nästan ingenting om ursprungsplatsen om vi inte lär oss att titta mer noggrant på de saker som någon vill sända till oss.

Jag har kommit att bli mycket intresserad av källornas ursprung. Det är jag för att det är svårt och jag gillar utmaningar. Och det får jag – för om detta ska jag undervisa! Däri ligger utmaningen!

Anne-Marie,

från sin balkong en dag som denna!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Källkritik och ingredienserna i en liten flaska

  1. Pingback: Räkna med innehållet och koppla på källkritiken « Matematikundervisning.se

  2. Pingback: Tweets that mention Källkritik och ingredienserna i en liten flaska « Anne-Marie Körling -- Topsy.com

  3. Kristina skriver:

    underbart me like 🙂

  4. sspirit skriver:

    För ett par veckor sedan, diskussion mellan två 3-åringar:

    – Varifrån kommer mjölken i kartongen?
    – Från kosan, såklart.
    – Neeeeee, men hur kan kosan stoppa tutten i kartongen? Det är jättetokigt.
    – Man tar först in tutten i en mjölkkanna och mjölkar och sen häller man ut mjölken i kartongen och limma den.
    – Jaaaaaaa, så gör man.

Kommentarer är stängda.