Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
Det beror helt på HUR skolpsykologen kan få använda sin tid:
Om det enbart handlar om att utreda, diagnostisera, kategorisera, ”stämpla” – då blir det lätt fel!
Men om de kan använda sin tid till att finnas där, att eleverna vid behov kan få knacka på dörren och kunna berätta, att få någon som har tid att lyssna, som kan ge råd, eller se till att man kan få fram de egna råden – då är det rätt!
Och som kan finnas i organisationen för att hjälpa till att förebygga i miljön runt eleverna – då är skolpsykologerna guld värda!!!!!!!!!
Klart att skolpsykologerna är guld värda, precis som lärare, elever, rektorer och alla andra är det. Organisationen krymper dessvärre oss alla och devalverar oss till något vi inte är eller vill vara. Vi måste alla hjälpas åt att bryta mönster och yrkesfåror. Omvärlden kräver det. Miljön också. Vi är i rörelse. Därför kan vi inte låta stagnationen råda. Anne-Marie
Är det inte märkligt att skolpsykologerna är allt för ofta till för att lyssna på barnen när knappt någon annan gör det(familj, lärare,grannar, kompisar)?
Och när överbelastade hamnar de i felsökandet och stämplande.
Välfärdsproblem?!
Hade de skolpsykologer där i Syd-Afrika där du har varit? Vad hade de för roll i så fall?
Jag tycker att det är ett otroligt privilegium att skolan ska ha egna psykologer. De är välbehövliga när de får de rätta rollerna, det rätta uppdraget. Men detta innebär ändrade roller och uppdrag för andra också. De andra runt barnen.
Hej! Igår publicerade vi ett inlägg med en lista på vad/vem ett barn är beroende på vem som funderar på det: http://metabolism.wordpress.com/2010/07/07/vad-ar-ett-barn-eller-vem/
Vi måste på allvar diskutera diagnosens funktion i skolan, alltså den betydelse som skolan fortsätter att tillskriva dessa definitioner, som många inom skolan menar behövs för att vi ska kunna klara vårt uppdrag. Jag menar att skolan måste överge diagnosen som fokus för sitt intresse. Diagnosen är inte skolans uppdrag. Det finns hundra sätt för en lärare att bidra till ett barns lärande, men jag ser inte att något av dessa sätt är kopplat till ett barn definierade funktionsnivå. Aldrig någonsin är det kopplat till brist. Lärandet i skolan är interaktionen, det är alltid interaktionen och aldrig något annat än interaktionen, där innehållet är lärarens och elevens gemensamma intresse, deras möte.