FRÅGOR om Källkritik
- Hur förstår du källkritik?
- Vad betyder ordet källkritik för dig?
- Kan du omsätta ordet i din praktik?
- Hur gör du det?
- Hur och var lärde du dig om källkritik?
- Handlar källkritik om vardagliga saker?
- Måste man separera källkritiken för att undervisa om den?
- Vad gör källkritiken så viktig i vår tid?
- När kan man börja utbilda om källkritik?
- Finns det progression inom källkritiken?
- Hur ser du på skvaller?
- Vad gör nätet med källkritiken?
- Vad innebär det att vara källkritisk idag?
- Är det någon skillnad från att vara källkritisk för 20 år sedan?
- Hur kan källkritiken integreras i verksamheten?
- Hur är man källkritisk inom ämnet slöjd?
- När behöver man inte vara källkritisk?
- Kan man arbeta med det eleverna har med sig källkritiskt?
- Matematikundervisning och källkritik, hur kan man göra kopplingarna där?
- Varför ska man vara källkritisk?
- Handlar lärandet om källkritik?
- Vad är lärande utan källkritik?
- Hur levandegör vi våra källor?
- Hur mystifierar vi källan?
- Kan man leka källkritik?
- Hur är barn naturligt källkritiska?
- Vilka frågor synliggör lärarens medvetenhet om källorna?
- Hur medvetandegör vi källorna i vår vardag?
- Vad betyder författaren Astrid Lindgren i relationen boken Pojken med den randiga pyamasen?
- Hur kan man erbjuda källkritiska dilemman i undervisningen?
- Vad innebär det att två texter samtalar med varandra?
- Hur kan källkritiken skapa dialog i texterna?
- Vad gör en text till en källa?
- Hur söker vi på google?
- Vad är att ha avsändar- och mottagaransvar?
- Vem ska förstå avsändaren?
- Vad betyder tiden i förhållande till författaren?
- Vem talar med vem?
- Vad talar med vem och i vilken tid?
- Vad händer om en författare skriver om en annan författare?
- Hur förstår jag som lärare vidden av källkritiken?
- Den källkritiska aspekten – hur påverkar den undervisningen?
- Om undervisningen omsluts av källkritik hur ska jag styra lektionerna?
- Jag kan själv inget om källkritik – hur gör jag då?
- Vem ska jag fråga och hur utbildar jag mig själv?
- Vilka frågor kan jag börja med?
- Hur långt kan utbildningen gå och hur påverkar den undervisningen?
- Varför tar kursplanerna upp källkritiken?
- Hur utbildar man sig själv?
- Vad är att vara medveten om källkritik som lärare?
- Vad behöver min undervisning tillföras?
- Varför är källkritik så viktig?
- Hur får jag utbildning?
- Kan jag själv konstruera frågor?
- Vad händer om jag problematiserar två texter källkritiskt?
- Vad betyder källkritik?
- Vad är det för kompetens man besitter om man förhåller sig källkritiskt?
57 frågor, om jag har inte räknat fel.
En bra lista att lista ut.
Tack för det!
Så många intressanta, viktiga, svåra, komplexa, relevanta och nyttiga frågor du ställer Anne-Marie. Du vrider och vänder på sånt som är självklarheter för mig men ändå inte. Vill söka svar och resonera kring dessa frågor med dig och andra.
Pingback: Tankar om källkritik | Cecilias tankar
Pingback: Workshop om källkritik, upphovsrätt och informationssökning « Skolbiblioteken Ekerö
Tack!