I skola och samhälle kan ni läsa vår debattartikel om de allt hårdare tagen i svensk skola!
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Kloka, kloka, ni!
Jag brukar säga att det knappt finns i förskolan/skolan barn i behov av särskilt stöd. Det är vuxna som har dessa behov. Inget fel eller ont om det, det gäller bara att lägga rätt kort på bordet, så att det rätta stödet kommer in till den behövande.
Älskade Sspirit – så väl du förstod oss. Det är vi som ska utvecklas runt barnet, eleven. Jag blir alltid så glad över dina ord. Ska bli spännande att träffa dig.//A-M
Säger du det?!
Jag begriper inte riktigt att jag ska träffa dig snart, snart, snart. Men det är du som är den Kloka, jag litar på dig. Jag är glad och otroligt tacksam.
Vi är människor. Och det blir vi ihop. //Anne-Marie
Jag håller med om det meningslösa med hårda tag och straff men undrar ändå lite vem du polemiserar så mot. Är det elever kan möta några konsekvenser av dåligt uppträdande? Är det att föräldrar är huvudansvariga för sina barns uppfostran?
Jag älskar dina synvändor och ditt sätt att nalkas alla dessa elever känns så härligt men kan inte en sådan här artikel leda till att man ska höja ribban för lärarna ännu mer?
Hej Jan, Jag tycker att man ska göra läraryrket tydligare. Jag tror på lärarens roll. Men jag tror också på möjligheterna att vara lärare och modell. Vi måste utbilda oss i mentalisering och lära oss förstå vårt värde. Jag är glad om artikeln blir underlag för diskussion. Vi ska höja ribban en aning tycker jag. Pedagogik är inte något enkelt och läraryrket är nog ett av de svårare yrken man kan ha. Men vi måste utveckla vårt yrke och sätta ramar för det. // Anne-Marie
Olika lärare, olika längder. Ribban är höjd för vissa, för andra ligger lågt. Vi måste nog hitta till något mellanläge, så att de flesta kan känna sig vinnare.
Jag tänker i termer av Vygotskij – att utveckling av läraryrket är samspelande med elever, tid, klassen, gruppen, individerna och samtiden, stoffet och läraryrket och dess läro-och kursplaner. Läraryrket måste röra på sig ständigt och gör så. //A-M
Håller med dig, A-M.
Egentligen tycker jag inte om att diskutera ”ribban” i samband med läraryrket
(möjligen är det bara skräddaren som har mycket mera att säga om ribban), då leker jag med den.