I skola och samhälle kan ni läsa vår debattartikel om de allt hårdare tagen i svensk skola!
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- Grannen kommer med varma ostomeletter. De godaste jag någonsin ätit. De ser ut som små bakelser och gjorda i någon… https://t.co/AqBaqFYf0i about 19 hours ago from Twitter for iPhone ReplyRetweetFavorite
- Att lösa korsord är lite som att lära sig tänka som korsordsmakaren. Jag tittar alltid efter vem som är… https://t.co/y4GBAFq5gW about 19 hours ago from Twitter for iPhone ReplyRetweetFavorite
- @nicklas80 @sara_hjelm Jag har hejat på dig! 07:58:40 e m april 13, 2021 from Twitter for iPhone in reply to nicklas80 ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Ordning och reda på ordning och reda 13 april 2021
- Undervisning oavsett årskurs: Ord är obekanta, spännande, nya, vackra 24 mars 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 027)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (294)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (5)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (313)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (298)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (208)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (160)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (100)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (10)
- Kollegialt lärande (51)
- Kommunikationen (542)
- konflikthantering i skolan (10)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (60)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (5)
- Lässtrategier (36)
- Läxor (16)
- Lektion (35)
- Lektioner och lektionsförslag (740)
- Litteratur och läsning (766)
- Matematikundervisning (150)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (89)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (80)
- Om jag vore rektor (55)
- Ordförrådet (475)
- Ordning och reda (35)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (196)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (81)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (208)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (640)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (288)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (133)
- Synligt läsande (106)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (41)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (177)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (36)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Kloka, kloka, ni!
Jag brukar säga att det knappt finns i förskolan/skolan barn i behov av särskilt stöd. Det är vuxna som har dessa behov. Inget fel eller ont om det, det gäller bara att lägga rätt kort på bordet, så att det rätta stödet kommer in till den behövande.
Älskade Sspirit – så väl du förstod oss. Det är vi som ska utvecklas runt barnet, eleven. Jag blir alltid så glad över dina ord. Ska bli spännande att träffa dig.//A-M
Säger du det?!
Jag begriper inte riktigt att jag ska träffa dig snart, snart, snart. Men det är du som är den Kloka, jag litar på dig. Jag är glad och otroligt tacksam.
Vi är människor. Och det blir vi ihop. //Anne-Marie
Jag håller med om det meningslösa med hårda tag och straff men undrar ändå lite vem du polemiserar så mot. Är det elever kan möta några konsekvenser av dåligt uppträdande? Är det att föräldrar är huvudansvariga för sina barns uppfostran?
Jag älskar dina synvändor och ditt sätt att nalkas alla dessa elever känns så härligt men kan inte en sådan här artikel leda till att man ska höja ribban för lärarna ännu mer?
Hej Jan, Jag tycker att man ska göra läraryrket tydligare. Jag tror på lärarens roll. Men jag tror också på möjligheterna att vara lärare och modell. Vi måste utbilda oss i mentalisering och lära oss förstå vårt värde. Jag är glad om artikeln blir underlag för diskussion. Vi ska höja ribban en aning tycker jag. Pedagogik är inte något enkelt och läraryrket är nog ett av de svårare yrken man kan ha. Men vi måste utveckla vårt yrke och sätta ramar för det. // Anne-Marie
Olika lärare, olika längder. Ribban är höjd för vissa, för andra ligger lågt. Vi måste nog hitta till något mellanläge, så att de flesta kan känna sig vinnare.
Jag tänker i termer av Vygotskij – att utveckling av läraryrket är samspelande med elever, tid, klassen, gruppen, individerna och samtiden, stoffet och läraryrket och dess läro-och kursplaner. Läraryrket måste röra på sig ständigt och gör så. //A-M
Håller med dig, A-M.
Egentligen tycker jag inte om att diskutera ”ribban” i samband med läraryrket
(möjligen är det bara skräddaren som har mycket mera att säga om ribban), då leker jag med den.