I mina fingrar flödar orden. Varje dag dessa tankar. Varje dag ord på interaktiva papper. Varje dag en fundering. Idag är jag nära Ellen Key. När talas det om henne? Vår pedagogiska utmanare också idag. Är hon för svensk för svensk skola? Hur bemöttes hon då det begav sig? Hur bemöts vi i en skola där mångkultur är en skatt. Hur mångkulturell tillåts lärarkåren vara? Får vi ställa oss frågande? Är våra kollegium så läroplansnära att frågorna får ställas?
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Läsare: https://t.co/JKh5hQKrti about 15 hours ago from Twitter for iPhone
- Dansk gymnasieskola har prövat att inte ge betyg utan öka samtalen om lärandet och resultaten har "överraskat". Min… https://t.co/hNEd2eN6H7 about 15 hours ago from Twitter Web App
- @fredrikarboga Det är en underbar bok. 08:56:57 e m maj 19, 2022 from Twitter for iPhone in reply to fredrikarboga
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
AM, visst får frågorna ställas och ges ett svar. Skolan har aldrig varit begränsad på HUR ni ska omsätta VAD i styrdokument. Om det har så varit är det en rest från SÖ-tiden då man från oben talade om vad ni skulle undervisa och hur. Prata på ni bara. För det är i dialogen tolkningen kommer som kan omsättas till pedagogik och didatik. Plura
Jag håller med. A-M