Undervisningsuppdrag – så här tänker jag generellt kring undervisning

Min generella tanke om undervisning och dess innehåll:

  • Undervisningen ska sträva efter att vara autentisk. Det betyder att jag som lärare söker och inbjuder til dialogen kring det fokus jag och eleverna har för undervisning och lärande.

 

Varje undervisning ska innehålla detta:

  • Välkomnande och tydligt undervisande fokus. En tydlig markering att vi har trätt ini lärandet och har det gemensamt.

 

  • Lärarens fokus för lektionen fastställs och hålls genom hela undervisningen.

 

  • En omedelbar ingång i fokus – Det är om detta lektionen handlar om.

 

  • Högläst text av läraren. Alltid högläst text. Det artikulerar det skrivna språktet.

 

  • Inbjudan till förförståelse och samtal – rikt och generöst anslag till eleeverna. Begreppet textrörlighet ska omfatta alla aktioner kring lärande fokus och medvetenhet om relationens betydelse (mentalisering) vara den inre hållningen.

 

  • Läraren modellar uppgifterna, sina tankar, sina strategier och sina mångfaltdlösningar. Denna modell ska förutom att åskådliggöra fokus verka som ett tryggt bollpland för eleverna att pröva emot, diskutera tillsammans med eller helt enkelt härma. Modellen ska vara möjlig att erövra till sin egen.

 

  • Diskussion kring lärarens modell och elevernas inbjudan till rikliga diskussioner om analys, argumentation, frågor och samtal.

 

  • Erövring av modellen – alltså att pröva tillsammans med lärare, klasskamrater i den form eleverna önskar  – och givetvis samtala, diskutera och ljudligt lära sig att förstå och i stor gemenskap med andra. Man behöver inte kunna. Man är tillåten att vara med oavsett kunskaper.

 

  • Samling och diskussion kring undervisningens fokus – vad har vi lärt oss, hur har arbetet utvecklats, hur ser samarbetet ut, vad kan vi dela med oss så här långt. Denna samling har till syfte att dela med sig av allt man kan och utveckla det kollektiva lärandet.

 

  • Diskutera utmaningarna, individuellt och i grupp. Vad är framtiden i detta? Hur ser framtiden ut i det vi gör idag? Hur kan vi omsätta kunskapen till verkligheten utanför skolan?

 

  • Fortsätta lärandeprocesserna såväl individuellt som i gemenskap med andra. Eleven ska få välja sitt arbetssätt och få medvetandegöra hur eleven arbetar som bäst.

 

  • Summering av lektionen; Vad lärde vi oss, hur lärde vi oss, av vem lärde vis oss och så uppläsning av det vi kom fram till. Huvudtanken är demokrati och samspel och att gruppens lärande är kollektivt åtkomligt. ”Share” är ett ledord.

Förutsättningarna för undervisningen är att den äger rum i ring. Alla ska kunna se varandra och kunna aktivt lyssna och tala inför varandra. Alla lektioner handlar om innehåll, relation, demokrati och kunskap. Jag dokumenterar allt av lärande under tiden!

Jag är nog i färd med att skriva en bok om det här!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Formativ bedömning, Frågekonsten, Klassrummet, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 svar på Undervisningsuppdrag – så här tänker jag generellt kring undervisning

  1. Eva skriver:

    Vad anser du kan vara viktigt att tänka på i den konkreta undervisningen om man tar sin utgångspunkt i behaviorismen, konstruktivismen eller sociokulturellteori?

  2. Lotta skriver:

    JA! Gör det! ASAP! : )

  3. Linda skriver:

    Den boken kommer jag att köpa! 🙂
    Redan innan jag läste din text kände jag mig så glad bara av att titta på din bild med målet att bli pilbågeskjutare och den uppritade vägen dit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.