Utvärdering av seminarieserie! Jag tackar!

Sammanfattning av

Anne-Marie Körlings seminarieserie 2010-2011

 

Något som jag tagit med mig in i klassrummet

–       rumsplacering i ring, möblering

–       cirkelmodellen, gå laget runt

–       ord förklaras gemensamt baserat på egna erfarenheter

–       rättigheten att få ”passa”

–       alla ska bli sedda

–       upprepa elevernas svar

–       begreppsbildning

–       läsa en stund och få uppmärksamheten riktad mot mig

–       källkritik

–       ge respons skriftligt och muntligt

–       uppmuntra det eleven gör bra

–       sätta ord på vad eleven kan

–       lugnet

–       orden i centrum

–       bildpromenad med utgångspunkt Jag ser…Jag tror… Jag tänker att…

–       bildpromenad på engelska eller modersmål, ge eleverna valmöjlighet, stärker självkänslan

–       allas åsikt är värd något, det finns inga fel svar, alla kommer till tals

–       låna ord och meningar av varandra

–       det jag gör vill eleverna göra

–       sitta med liten grupp och ha genomgång och de andra jobbar

–       att prata med skiljetecken gör att man skriver med skiljetecken!?.

–       rita bilder till sina skrivna verk

–       använda kladdpapper för att kolla stavning

–       intervjuundersökning om stavning

–       läsbilder

–       skattkista med ord som man spar – ökar ordförståelsen

–       samarbete, vi lär tillsammans, i par, i grupp, i cirkel, alla får höra på allas funderingar, demokratiskt arbetssätt

–       bildpromenadstänket kan även användas vid konflikthantering. Vad hände verkligen?

–       Läraren är modell

–       Att lyssna in elevernas svar utan att värdera

–       Ändrat förhållningssätt gentemot eleverna och kunskap

–       Gemensamma utvärderingar, vad har vi lärt oss, tagit med oss från idag, från lektionen?

–       Språket i centrum i alla ämnen

–       Att på olika sätt samtala om böcker; Hur ser boken ut? Vad tror du att den handlar om? Bygga upp förväntningar om vad som ska komma och fundera över om boken var som vi tänkt oss

–       Ett ämnesövergripande arbetssätt

–       Eleverna ”äger” ordet

–       Textrörlighet

–       Mer medveten högläsning á la Körling; upprepa ord på olika sätt med olika känslor och skiljetecken efter, förklara ord, prova ord…

–       Fokus på undervisning

–       Läsa ut hela texten med alla skiljetecken

–       Minilektioner

–       Källkritiskt arbetssätt

–       Omdömen om elevarbeten; Texten visar… eleven kan…jag ser…bilden visar…

–       Öppna frågor – söka svar tillsammans

 

Något mina elever blivit bättre på

–       svara med hel mening

–       lyssna på andra

–       prata med skiljetecken

–       vara positiva till arbetssättet

–       arbetsvilliga

–       skriva dikter

–       läsa böcker

–       prata inför grupp

–       känna sig bekräftade

–       dela med sig

–       samarbeta

–       källkritik

–       lära av varandra

–       vänta på sin tur

–       intresserade av ord

–       söka svar

–       använda olika strategier för förståelse av ord, text

–       fråga varandra om hjälp

–       berätta vad de ser i bilder på olika språk

–       bättre på att göra meningar

–       bättre på att berätta kort om det man läst

 

Något som jag känt som en utmaning

–       inte värdera elevernas svar

–       källkritik

–       ofta ge respons skriftligt

–       vara neutral

–       omvärdera sina egna lektioner

–       att starta på en gång,

–       ha fokus på undervisningen när elever stör eller kommer sent

–       att öka elevernas delaktighet

 

Något som fortfarande känns svårt

–       källkritik

–       skriva detaljerade omdömen om en elevs text

–       att använda datorn samtidigt som man håller i undervisningen

–       att hålla sig neutral och inte värdera elevernas svar i rätt och fel

–       att starta lektionen direkt utan ”mellansnack”, vänta ”eftersläntare” osv

–       att hinna dokumentera det man ser dagligen hos eleverna, att hitta system/organisation för dokumentering

 

Ja, detta fick jag i mitt mail – jag känner utvecklingen. Jag tackar alla som deltagit, tänkt ihop med mig, lyssnat och varit nyfikna på det jag tänker och säger, samt att vi tillsammans gjort styrdokumenten synliga och möjliga.

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.