Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
Gör du? Låter härligt. Jag, som inte är klar med min utbildning än (men snart) har fått ett vikariat från nu till skolavslutningen. Eleverna går i 6:an och jag har ”bara” erfarenhet från elever i år 2. Det är så att eleverna har haft en hel massa olika vikarier under hela 6:an, tyvärr, enligt mig. Klassen är lite ostyrig, enligt andra lärare. Vad är ditt bästa råd till mig? Jag känner mig taggad och full av energi att möta dessa elever och hoppas skapa fina kontakter med dem.
Elever som har haft många olika vikarier är inte längre trygga med att läraren kommer att stanna kvar. Eleverna har förlorat så många lärare. Eleverna vet heller inte riktigt varför de har förlorat en lärare och att en ny lärare kommer. Det kan hända att klassen har en stämpel på sig som inte är god. Det kan hända att eleverna inte riktigt kan bryta den stämpeln själva utan lever upp till att vara just det som beskriver dem. Jag tror du ska fundera mycket på hur du själv ärver de där värderingarna du fått av andra lärare och försöka tvätta bort dem för att möta eleverna med förväntan om något annat. Jag tycker också att du ska börja lektionerna genast – med ett tydligt innehåll – alltså gärna högläsning. Du kan välja korta stycken som du ger eleverna – kanske ur en tidning eller något annat du hittar. Men ta klassrummet och visa dem att NU ÄR JAG HÄR och NU SKA VI SÄTTA IGÅNG – OCH DET HÄR TÄNKER JAG BÖRJA MED … och så börjar du läsa… berätta… Du måste också räkna med att eleverna har tappat förtroendet för lärare. De har kanske tyckt mycket om en lärare som de inte har fått fortsätta med. Även om det inte ser ut så så investerar eleverna känslor i läraren. Och vid för många lärarbyten gör det något med elevernas vilja att knyta an. De kanske inte vågar investera i ”tycka-om” för att de är osäkra på om läraren de får kommer att stanna.
Så tänker jag. Anne-Marie
Tack AM, för dina tankar. Jag inser att de inte haft det lätt och att de kanske tappat förtroendet för lärare och lärandet. Jag kommer att skapa så goda relationer jag kan med eleverna och få dem att gilla läget under tiden vi har tillsammans. Tack för råden!
Jag skulle vilja råda dig till att också tänka på att ge dem supertydlig feedback på allt de gör. Inte bara beröm, utan feedback – se dem, och visa dem att du ser dem genom att se deras arbete, och visa dem genom din feedback att du ser, och är där för att hjälpa och stötta dem i deras arbete.
Tack Morrica! Verkligen, det är viktigt. Jag antecknar….
Om lärare och rektor säger, – det går inte att ha grupparbeten i klassen, för att de är alla så starka individer. Hur tänker du om det AM?
Jag känner verkligen att här finns kraft till fantastiska grupparbeten, en driven grupp som kan omsätta och arbeta tillsammans. Vilka är hindren?