Lärarcoachning på nätet! Välkomna!

Ni som vill fråga och behöver stöd. Jag coachar gärna!

 

Det här inlägget postades i Konsultation av något slag och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 svar på Lärarcoachning på nätet! Välkomna!

  1. Carina skriver:

    Gör du? Låter härligt. Jag, som inte är klar med min utbildning än (men snart) har fått ett vikariat från nu till skolavslutningen. Eleverna går i 6:an och jag har ”bara” erfarenhet från elever i år 2. Det är så att eleverna har haft en hel massa olika vikarier under hela 6:an, tyvärr, enligt mig. Klassen är lite ostyrig, enligt andra lärare. Vad är ditt bästa råd till mig? Jag känner mig taggad och full av energi att möta dessa elever och hoppas skapa fina kontakter med dem.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Elever som har haft många olika vikarier är inte längre trygga med att läraren kommer att stanna kvar. Eleverna har förlorat så många lärare. Eleverna vet heller inte riktigt varför de har förlorat en lärare och att en ny lärare kommer. Det kan hända att klassen har en stämpel på sig som inte är god. Det kan hända att eleverna inte riktigt kan bryta den stämpeln själva utan lever upp till att vara just det som beskriver dem. Jag tror du ska fundera mycket på hur du själv ärver de där värderingarna du fått av andra lärare och försöka tvätta bort dem för att möta eleverna med förväntan om något annat. Jag tycker också att du ska börja lektionerna genast – med ett tydligt innehåll – alltså gärna högläsning. Du kan välja korta stycken som du ger eleverna – kanske ur en tidning eller något annat du hittar. Men ta klassrummet och visa dem att NU ÄR JAG HÄR och NU SKA VI SÄTTA IGÅNG – OCH DET HÄR TÄNKER JAG BÖRJA MED … och så börjar du läsa… berätta… Du måste också räkna med att eleverna har tappat förtroendet för lärare. De har kanske tyckt mycket om en lärare som de inte har fått fortsätta med. Även om det inte ser ut så så investerar eleverna känslor i läraren. Och vid för många lärarbyten gör det något med elevernas vilja att knyta an. De kanske inte vågar investera i ”tycka-om” för att de är osäkra på om läraren de får kommer att stanna.
    Så tänker jag. Anne-Marie

  3. Carina skriver:

    Tack AM, för dina tankar. Jag inser att de inte haft det lätt och att de kanske tappat förtroendet för lärare och lärandet. Jag kommer att skapa så goda relationer jag kan med eleverna och få dem att gilla läget under tiden vi har tillsammans. Tack för råden!

  4. Morrica skriver:

    Jag skulle vilja råda dig till att också tänka på att ge dem supertydlig feedback på allt de gör. Inte bara beröm, utan feedback – se dem, och visa dem att du ser dem genom att se deras arbete, och visa dem genom din feedback att du ser, och är där för att hjälpa och stötta dem i deras arbete.

  5. Carina skriver:

    Tack Morrica! Verkligen, det är viktigt. Jag antecknar….

  6. Carina skriver:

    Om lärare och rektor säger, – det går inte att ha grupparbeten i klassen, för att de är alla så starka individer. Hur tänker du om det AM?
    Jag känner verkligen att här finns kraft till fantastiska grupparbeten, en driven grupp som kan omsätta och arbeta tillsammans. Vilka är hindren?

Kommentarer är stängda.