Jag läser i Svd om den fria leken och tänker att jag nog är en mycket lekande människa. Jag leker nästan jämt. Jag leker med tanken. Jag leker med orden. Jag leker med fotograferandet. Jag leker för mig själv och kallar det kreativitet. Och är jag bland människor så börjar jag gärna leka med ett ord – gråsugga – eller någon knäpp tanke om att vi behöver fyra floder med rimmande namn för att klara oss ute i världen och då måste jag leka. Jag har alltid lekt. Leken gör mig nyfiken. Jag har alltid älskat gråa stentrappor där jag har suttit som barn och tråkat ut mig själv i så hög grad att leken liksom blev ett befriande påhitt. Jag tycker fortfarande om att ta med mig en kopp kaffe och sitta på en stentrapp och utan att ha en aning möta leken i mig själv.
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Anne-Marie, tack för vägledningen till Sv.D.
Den fria lekens innehåll och värde. Dess vara eller icke vara. NATURLIGTVIS ÄR DEN EN REALITET UNDER MÄNNISKANS HELA LIVSLÄNGD. Den fria leken är lika unik som den människa som utövar den.
Den fria leken inom förskolan har ett stort värde och då menar jag stort. Det åligger den vuxne att tillsammans med barnen skapa en stimulerande och utmanande miljö. Ute och inne. Min erfarenhet var att verka bland 6,7,8 åringar.Jag fann att den fria leken var oersättlig även för mej som pedagog. Där inskaffade jag mej kunskap om det enskilda barnet och gruppen. Detta genom att i möjligaste mån alltid vara närvarande med mina sinnen för att på bästa sätt kunna bereda barnet stimulans till utveckling.
Elevernas raster = den fria leken. Därför vill jag påstå att skolgården skall vara en plats även för pedagogerna. Rasterna och den ”friska luften” är absolut lika nödvändig för läare som elev. Vilken trygghet det skapar för eleven, oavsett ålder, att det finns vuxna ute. Inte bara en rastvakt. (Rastvakt, usch vilket ord). För läraren, ges rasterna tillfälle att röra på sej i frisk luft, tillfälle för obsevationer, umgås och icke minst att ha varit närvarande under dagens samtliga arbetspass. Lika självklart som det är att barnen skall gå ut på rast, lika självklart skulle det vara att även de vuxna skall gå ut. Nu vet jag att många tänker att detta är en schemateknisk omöjlighet men jag undrar…? Hur är det med de där möjlighetsglasögonen och hinder som är till för att raseras?
Jag uppmanar alla inom skolan att värna den fria leken. Blanda inte i så många forskartankar kring dess värde. Låt den vara så chosefri som den egentligen skall vara. Dock är det absoluta kravet…DE VUXNAS TOTALA NÄRVARO!!!!!
Men så underbart att läsa Mie, Jag gillar heller inte ordet rastvakt. Det är en distans i ordet och det passar sig inte kring barn. Må allra bäst. A-M