Det är höstdagjämning! Tjohej vilka lektioner vi kan skapa av den här dagen. Det finns spännande sidor att undersöka på nätet.
Man kan exempelvis titta på SMHI´s sida. Och man kan jämföra med vad wikipedia skriver. Vi kan slå i en analog ordbok eller kanske jämföra med två olika ordböcker:
”det är den tidpunkt under hösten då dag och natt är lika långa”
Då får jag en liten fråga – vilken tidpunkt under den här dagen ska jag utgå ifrån? Hur ska jag förstå ordet tidpunkt, jag söker mig vidare i ordboken:
”bestämt punkt i tiden”
Japp, inte blev det tydligare för det. Detta med tid. Jag slår på tid:
”en abstrakt men mätbar grundstorhet som kan uppfattas som analog med de rumsliga dimensionerna och omfattar det förflutna, nuet och det tillkommande”
? Nu händer det grejor. Man ställer sig frågande helt enkelt.
Ja, jag blir mer och mer konfys och detta med tid mer och mer svårbegripligt. Men jag antar att jag kan göra tiden mycket rumslig och närvarande. Jag sitter där jag sitter, här och nu, och … tiden har redan gått. Så det där med punkt… det får jag grubbla på.
Och då jag ändå är där och söker på ordet tid i min ordbok, här och nu, ser jag mängder med ord som väcker min nyfikenhet:
- tidsspillan
- tidstrogen
- tidstypisk
- tidvatten
- tidningsredaktion
- tidsanda
- tidsdelning
- tidsenhet
- tidsfaktor
- tidsfrist
- tidsfråga
- tidsfördriv
- tidsinställd
- tidskrift
- tidsmedveten
- tidsnöd
- tidvis
Och då tänker jag att jag kan ta ett ord ur min nyfikenhetsordlista (vilket härligt undervisningsord) och sätta in det i meningar lite som det faller sig:
- Tidsvis – alltså det blir man med tiden – vis!
- Tidspillan – det är den där tiden som dräller omkring som en liten dammtuss i hörnet
- Jag har sökt läkarhjälp för min tidsnöd och jag fick ett recept på lämpligt tidsfördriv för att råda bot på den.