Att undervisa om textrörlighet och samband

Jag är mycket förtjust i begreppet textrörlighet. Jag tänker ofta på betydelsen av samband. Samband är när vi kopplar ihop saker och ting. Vi kan finna samband och vi kan skapa samband. Textrörlighet kopplat till innebörden av begreppet text är något vi kan utforska. Text är något större än skriven text. Text är muntlighet, text är film, rörelse, dans, teater dvs, detta att vidga textbegreppets betydelse. Text är elevernas samtal, deras egna ord, deras yttranden, deras aktivitet.

Och jag hör barn, elever och unga förstå genom att förklara att de känner igen en text i en annan text. Exempelvis hörde jag idag hur någon sa – Han tror han är Pippi Långstrump – då eleven såg en film som inte alls handlade om Pippi Långstrump. Vad läraren kan göra och stötta är att bidra till att lyfta fram detta av eleven upplevt av samband, undersöka hur det ser ut och söka kontakt med andra texter och göra andra rörligheter till text. Elever gör det hela tiden. De söker förstå och de förklarar hur de förstår. Som lärare kan man undersöka hur elevernas förståelse ser ut genom de texter de söker förklara genom.

Jag är inte säker på att jag förklarar det här tydligt nog, men just detta med textrörlighet tycker jag är ett område som är stort och spännande. Läraren måste också kunna bidra till vidgad förståelse genom att erbjuda eleverna flera möjligheter till textrörlighet. För mig blir det då nästan en omöjlighet att bara undervisa ur en text.

 

Det här inlägget postades i Ordförrådet, Pedagogik. Bokmärk permalänken.