Den högläsande läraren och flera lektionsförslag i en

Då jag läser Helena von Schantz tankar kring min lilla bok funderar jag över läraren och högläsningen. Det är en viktig tanke von Schantz lyfter fram – den om vi läser högt i klassrummen. Gör vi det? Ser vi möjligheterna i högläsning? Får elever lyssna till texter som levandegör och får deras inre att fyllas med egenskapade bilder?

Den bild du ser ovan handlar om att samla ihop alla frågor böckerna ställer till oss eller till sin rollkaraktär. Detta är en elevs uppsamling av frågor ur den bok eleven läst. Vi läser dem sedan kollektivt högt. Då har vi mängder av frågor. Dessa hänger vi upp i klassrummet. Vi delar allt med varandra. I ring sitter vi sedan och tar en fråga ur litteraturen och besvarar dem ur vår egen erfarenhet. Väldigt rolig uppgift. Väldigt kreativt. Väldigt språk- och fantasirikt. Pröva!

Det här inlägget postades i Högläsning, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.