Vi talar ofta om att eleverna ska vara, göras, bli motiverade. När eleverna är motiverade kan de lära sig. Men själva motivationen är inte ett gensvar på att eleverna lär sig utan mer att de är öppna på det som finns att lära i undervisningen. Själva lärandet måste vi också tala om. En motiverad elev lär sig. Men vad lär sig eleven? Hur vet vi det? Hur vet eleven det? Vad påverkades? Genom vad? Varför lärde sig eleven? Vad gjorde dig intresserad? Vad förändrades?
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Att skriva är att läsa. Jag läser, läser, läser och läser. Jag läser om och förstår på nytt. Min bok visar mitt skr… https://t.co/uq2InfxkWQ about 21 hours ago from Twitter Web App
- inte där bara för att. De kan ju vara själva ledtråden. Eleven pratar på och jag tänker att omläsningen är att upp… https://t.co/ywkE0HeaVS about 21 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord
- Eleven sörjde att boken snart var slut. Jag sa: Du kan alltid läsa om. Nu har eleven läst om boken fyra gånger. - V… https://t.co/2M25jnZK0u about 21 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.