Barn lär sig själva. Det är något som pågår hela tiden. Plötsligt reser de sig upp och går på två ben och vi hurrar och firar de första stegen. När de prövar stegen vidare, hoppar kråka över diken, tar sats över gap av utmaningar och fortsätter att lära sig – ser vi dem då? Får barn springa ledigt över kunskapsfälten eller drar vi upp ett strå av gräns – du ska först lära dig att detta är ett ax? Jag tänker att barn lär sig så mycket på egen hand. Och de lär sig oftast av det vi vuxna gör inte vad vi säger till dem att göra eller hur att vara. Därför måste vi våga se oss själva i barnets lärande. Vi syns med olika skärpa!
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- @kichauteh @agneta_m Bästa Dennis, Vad menas? Frågar en nyfiken. about 4 hours ago from Twitter Web App in reply to kichauteh ReplyRetweetFavorite
- på gatan och kraxar. Kvittret är ljudet. Och så mina knarrande skor. Det går att höra mig gå. Himlen över mig är ty… https://t.co/JxtCqP0YvD about 4 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord ReplyRetweetFavorite
- Den vackraste tystnadens ljud, tänker jag när jag promenerar söndagmorgon strax före nio. Samhällspulsen har ett an… https://t.co/n0j0532SAX about 4 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Böckerna minns 14 januari 2021
- Undervisning/uppgift: Variera språket som avsändare 13 januari 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 025)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (293)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (48)
- Ellen Key (4)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (312)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (295)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (207)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (158)
- Högläsning (137)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (99)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (9)
- Kollegialt lärande (49)
- Kommunikationen (539)
- konflikthantering i skolan (9)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (59)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 614)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
- Lässtrategier (34)
- Läxor (16)
- Lektion (34)
- Lektioner och lektionsförslag (737)
- Litteratur och läsning (765)
- Matematikundervisning (149)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (88)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (115)
- Musik (79)
- Om jag vore rektor (54)
- Ordförrådet (473)
- Ordning och reda (32)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (195)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (80)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (207)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (638)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (285)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (148)
- Svenskämnet (131)
- Synligt läsande (103)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (174)
- Utbilda i ordning och reda (12)
- Väck läshungern (34)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (699)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
VILKET ANSVAR VI PEDAGOGER HAR. TÄNK ATT FÅ GE DET BÄSTA GENOM ATT VARA EN GOD FÖREBILD OCH MEDMÄNNISKA.
Under den planerade samlingen kanske det oförutsedda skeendet kan föra barnens fokus till något nytt spännande. Pedagogen skall bejaka detta och använda den kreativitet som yrket kräver. Allt som bejakar barnens intresse är ett lärande trots att det inte följer den planering jag hade. Det gäller att se möjligheterna.
Jag, lärarstudent termin två, har fullgjort min första praktikvecka i en alldeles ”vanlig” svensk, i stort sett homogen, skola. Jag har mött fantastiska barn i 9-10-årsåldern som gör sitt allra yttersta för att uppfylla de krav som skolan ställer på dem. Jag måste tyvärr säga att jag är chockad över den attityd de ofta möts av. Det jag upplever är krav på att de ska bete sig på ett sätt som inte ens de vuxna gör (sitta tysta, vara totalt fokuserade när läraren kräver det, göra konstant rätt) samtidigt som de behandlas som mindervärdiga (misstro och hela tiden bedömda i vad som ska vara rätt och fel, duktigt, fint osv). Jag har blivit näst intill ifrågasatt för att jag velat vara ute med barnen på rasterna istället för att sitta i lärarrummet. Jag har mött pedagoger som säger ”nu ska ni reflektera över ert egna lärande” och i samma stund talar om exakt vad de ska skriva. Var finns utrymmet? Var finns medkänslan? Var finns lyssnandet? Det positiva är att min övertygelse att bli lärare bara har stärkts efter dessa få dagar. Jag vill bli lärare för elevernas skull, se dem, stärka dem och få dem att förstå att de passar in i världen precis som de är.
Kan inte annat än hålla med. Mitt 6:e barn kan så mycket mer själv än mina två första barn som var tvillingar. Han ser och lär av oss vuxna och sina storasyskon samt att förskolan bytt pedagogik med mer betoning på att Barn Kan själva! Så stolta de sedan blir när de klarar det som de större kan.
Mvh Anna
6barnunder7år
Heja Emma!
Var ute med barnen. INTE som en rastvakt utan som aktiv deltagare. Det kräver total närvaro för att nå inträdeskoden och förståelsen till barnens värld.
Var stark. Barnen är dina vänner!