Barn lär sig själva. Det är något som pågår hela tiden. Plötsligt reser de sig upp och går på två ben och vi hurrar och firar de första stegen. När de prövar stegen vidare, hoppar kråka över diken, tar sats över gap av utmaningar och fortsätter att lära sig – ser vi dem då? Får barn springa ledigt över kunskapsfälten eller drar vi upp ett strå av gräns – du ska först lära dig att detta är ett ax? Jag tänker att barn lär sig så mycket på egen hand. Och de lär sig oftast av det vi vuxna gör inte vad vi säger till dem att göra eller hur att vara. Därför måste vi våga se oss själva i barnets lärande. Vi syns med olika skärpa!
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
VILKET ANSVAR VI PEDAGOGER HAR. TÄNK ATT FÅ GE DET BÄSTA GENOM ATT VARA EN GOD FÖREBILD OCH MEDMÄNNISKA.
Under den planerade samlingen kanske det oförutsedda skeendet kan föra barnens fokus till något nytt spännande. Pedagogen skall bejaka detta och använda den kreativitet som yrket kräver. Allt som bejakar barnens intresse är ett lärande trots att det inte följer den planering jag hade. Det gäller att se möjligheterna.
Jag, lärarstudent termin två, har fullgjort min första praktikvecka i en alldeles ”vanlig” svensk, i stort sett homogen, skola. Jag har mött fantastiska barn i 9-10-årsåldern som gör sitt allra yttersta för att uppfylla de krav som skolan ställer på dem. Jag måste tyvärr säga att jag är chockad över den attityd de ofta möts av. Det jag upplever är krav på att de ska bete sig på ett sätt som inte ens de vuxna gör (sitta tysta, vara totalt fokuserade när läraren kräver det, göra konstant rätt) samtidigt som de behandlas som mindervärdiga (misstro och hela tiden bedömda i vad som ska vara rätt och fel, duktigt, fint osv). Jag har blivit näst intill ifrågasatt för att jag velat vara ute med barnen på rasterna istället för att sitta i lärarrummet. Jag har mött pedagoger som säger ”nu ska ni reflektera över ert egna lärande” och i samma stund talar om exakt vad de ska skriva. Var finns utrymmet? Var finns medkänslan? Var finns lyssnandet? Det positiva är att min övertygelse att bli lärare bara har stärkts efter dessa få dagar. Jag vill bli lärare för elevernas skull, se dem, stärka dem och få dem att förstå att de passar in i världen precis som de är.
Kan inte annat än hålla med. Mitt 6:e barn kan så mycket mer själv än mina två första barn som var tvillingar. Han ser och lär av oss vuxna och sina storasyskon samt att förskolan bytt pedagogik med mer betoning på att Barn Kan själva! Så stolta de sedan blir när de klarar det som de större kan.
Mvh Anna
6barnunder7år
Heja Emma!
Var ute med barnen. INTE som en rastvakt utan som aktiv deltagare. Det kräver total närvaro för att nå inträdeskoden och förståelsen till barnens värld.
Var stark. Barnen är dina vänner!