Det är avgjort viktigt att alla som arbetar i skolan tar ansvar för språkutvecklingen. Det är ett av läroplanens nationella mål att varje elev efter sin obligatoriska skolgång, dvs, genomgången grundskola:
* kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt
Det är mycket allvarliga ord i läroplanen. För att kunna använda språk måste eleverna få möta språk, dela språk och utveckla sitt språk genom många möten med ämnen, människor, yrkesgrupper och därigenom lära sig om kommunikation.
Jag besökte nyligen en engelsk skola där eleverna hade undervisning om metaforer hämtade ur Georg Orwells 1984. Eleverna förde resonemang kring metaforernas betydelse. Jag frågade en elev vad han tänkte om metaforer och om hur han förstod dem. Han svarade:
– En metafor är en bild av något annat, en omskrivning, som ger oss en annan möjlighet att se det som faktiskt är.
Skolan är en synnerligen god plats att famna begrepp, diskutera innehåll och förståelse, utveckla sitt eget språk i gemenskap med andra, få språk genom möten med andras åsikter, genom läsning och gemensam läsning, genom lärarens undervisning. Genom att texten utmanar oss att tänka. Och om skolans matsedel är språkrik och beskrivande, generös har skolans kök tagit sitt språkansvar och givit maten en vidare innebörd.
Idag serveras dillslungad potatis, farfars favoritkorv, mormors goda senap och mängder av rivna morötter som ursprungligen har odlats på Gotland. Brödet är knäckebrödshårt och smöret är inte skirat utan är i fast form. Mjölken är från korna. De mumsar i sig gräs och ger oss mjölk. Låt maten smaka. Känner du kryddorna? Smaken av timjan?
Vilka skolsamtal vi kunde skapa! Så mycket språk!
Hallå! Jag är en ny läsare här och från och med idag vaknar jag gärna och sover gärna till dess vackra intelligenta ord! Jag älskar det du skriver om, jag har kommit till sida 43 men nu undrar jag om du skulle kunna dela med dig tankar- jag har en fråga, vad är religion egentligen för dig? Hoppas att det inte blir för mycket och att du kan svara