Barn har sitt språk. De har de ord de har. Så är det med vuxna också. De har sitt språk. Oftast har de vuxna ett sådan självklart förhållande till sitt språk att de glömmer bort att just deras språk är en källa för barn till språkutveckling. Om vuxna ser språket som en skatt och ansvarar för dess utvandring ur det egna ordförrådet så kommer barnen också att få fler ord. De får ju ord oavsett. I skolan är det allas uppdrag att språkutveckla eleverna. Det måste börja med det egna språkbruket. Vem är jag i mitt språk i skolan? kan man grubbla på som lärare. Helst i gemenskap med sina kollegor och rektor.
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- Skriver på Lärarstiftelsens blogg om suckandet kring läsningen, redan i årskurs fyra: https://t.co/ZIsN6zROku about 10 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Men så roligt. Har arbetat inom SBS i flera år. Många skolor och väldigt spännande möten: https://t.co/VseFaNGYrd about 10 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Jag oljar in möbeln. Som att mata den och samtidigt berätta att jag tar hand om dig och lovar att inte slänga eller… https://t.co/SLZKsgPqPL about 16 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Ordning och reda på ordning och reda 13 april 2021
- Undervisning oavsett årskurs: Ord är obekanta, spännande, nya, vackra 24 mars 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 027)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (294)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (5)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (313)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (298)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (208)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (160)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (100)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (10)
- Kollegialt lärande (51)
- Kommunikationen (542)
- konflikthantering i skolan (10)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (60)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (5)
- Lässtrategier (36)
- Läxor (16)
- Lektion (35)
- Lektioner och lektionsförslag (740)
- Litteratur och läsning (766)
- Matematikundervisning (150)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (89)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (80)
- Om jag vore rektor (55)
- Ordförrådet (475)
- Ordning och reda (35)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (196)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (81)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (208)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (640)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (288)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (133)
- Synligt läsande (106)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (41)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (177)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (36)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA: