Höstterminen 2013: Språket som medveten kungsväg genom skolåren

Körlings ord 2013-04-23

Jag tänker hösttermin. Jag tänker på uppdraget om språket. Jag tänker på att eleverna efter sina grundskoleår ska lämna skolan med ett rikt tal och skriftspråk. Jag tänker också att alla ämnen innehåller läsning, begrepp och det viktiga skolspråket, det ämnesspecifika, det som ska bära ämnen, det språk som kan göra att eleverna kan öppna gymnasiedörrarna, söka sig vidare till andra skolformer och slutligen söka sig till det yrke de drömmer om. Språket!

Om skolan medvetet samlades kring denna enda fråga – den om språket som omsluter allt. Hur vi kan utveckla det? Hur vi alla är ansvariga? Hur vi kan erbjuda eleverna muntliga lektioner där text är i fokus, där samtalen kring hur vi förstår, vilka strategier vi har för att lösa läsningen lyfts fram för att delas och undersökas, att alla lektioner inleds med texter vi ger eleverna, korta stycken ur den mångfald som ges i litteratur, i faktaböcker, i tidningar, i det eleverna inte läser utan får genom att vi ger och att vi lyfter in i lektionerna. I alla lektioner. I alla årskurser. Vi måste själva verka för att eleverna i oss får det bibliotek av texter de kan kliva in i, lära ur och i gemenskap med andra.

Jag har börjat samla texter för hösten, texter som jag formulerar frågor till. Texter som kan lyftas upp och åskådliggöras via interaktiv whiteboard, eller skrivas ut i pappersform. Jag hoppas kunna ge er dem då höstterminen börjar.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Höstterminen 2013: Språket som medveten kungsväg genom skolåren

  1. mysan skriver:

    Jag funderar mycket på det här med språk. Jag är ämneslärare i NO-ämnen på en skola där så gott som alla elever är tvåspråkiga och det är inte svenskan som är det starka språket, trots att det är skolspråk. Hur kan jag som ämneslärare hjälpa eleverna att utveckla sitt språk? Har du några lästips? Bloggtips?

Kommentarer är stängda.