”Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism” Lgr 11, s. 189
”Om mattraditioner, deras ursprung och betydelse.” Lgr 11, s. 44
Idag såg jag något av den pedagogiska tanke jag bär. Att kursplanerna uppstår i något större. Jag tror inte på kursplanerna som stuprör. Ibland behöver de vara stuprör. Ibland behöver de korsa andra spår.
Mat och religion hör ihop. Om mat och religion hör i hop då hör kursplanerna i religion ihop med kursplanerna i hem- och konsumentkunskap. Skolan har en så fantastisk möjlighet att sammanfläta kursplaner till en större helhet och verka för att läroplanens ord om att skolan är en social och kulturell mötesplats. I hemkunskapssalen blev jag bjuden på en hanukkah-kaka och fick höra en elev i årskurs åtta berätta om ingredienserna till kakorna och den djupa betydelsen av att äta en sådan.
Hej, jag håller med dig fullständig. Men om man undervisar i ett ämne som inte uppbär en kursplan då blir det problematiskt. Jag jobbar på en skola som har drama som ett ämne det är IBs läroplan där man värderat drama till ett estetiskt ämne lika mycket värt som de andra ämnena. Hur gör man då?
Drama kan ge kött och blod till allt. Drama är inte isolerat kursplanerna. Att dramatisera ord, historiska händelser, känna litteraturen via att gestalta den. Jag använder alltid drama. Det finns ingen kursplan för drama men …