Textsamtal gör mig till en undervisande lärare

Textsamtalen är textens trådar ut i klassrummet, fäster sig vid elevens erfarenhet, knyter samman textens innehåll med elevens vardagsspråk, gör läraren nyfiken på sin egen undervisning och hur den ger så många ingångar för läraren att verka i sin profession. Jag har utvecklat min förmåga att textsamtala sedan 2002 då jag fick utbilda mig i konsten att genomföra dem, få kunskap och insikt om varför de ska genomföras och hur de möjliggör för eleverna att lära, tänka och utmanas.

För mig betyder textsamtalen:

  • en återkommande undervisningsform som omsluter alla skolans ämnen
  • att jag får undervisa
  • en möjlighet att genom textsamtalen utveckla min förmåga att undervisa och utveckla undervisningen
  • att möta de utmaningar som synliggörs genom att eleverna samtalar och berättar. Det eleverna inte kan skapar jag undervisning kring.
  • kreativitet och nyfikenhet. Frågorna jag ställer måste jag fundera på, både frågor och följdfrågor
  • Ta vara på den förvåning jag känner – förvåning över hur eleverna lär sig genom att formulera sig och hur andra elever knyter an till innehållet genom att lära av varandra i klassrummet.
  • Bejaka elevernas frågor. De kan något som frågan visar. Vad och hur är något jag undersöker.
  • ger mig yrkeskänslor av mening och sammanhang. Att mina lektioner påverkar elevernas lärande. Att de får modeller och får lära sig.

 

 

This entry was posted in Textsamtal. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.