Lärare gör så stor skillnad – berätta om skillnaden vi gör som lärare!

Körling fotograferar sina lektionspapper 2010

 

Jag funderar ofta över orden att lärare gör skillnad. Det är ett påstående som används överallt. Forskningen har kommit fram till att lärare gör skillnad. Jag minns då jag började dokumentera för många, många år sedan. Det var i min första klass. Jag följde en elev från att inte gilla läsning, eller vara rädd för att misslyckas, till att bli en läsare. Skillnaden från det första underlag jag hade tillsammans med eleven och det underlag jag undersökte skillnaderna mellan var stor. Det är den skillnaden som kom att jag började föreläsa. Då en gång för länge sedan skämdes jag över att jag gjorde skillnad. Det var svårt att tala om att göra skillnad då vi lärare också började höra om att lärarkåren inte var så bra som man önskade. Om jag påstod att jag gjorde skillnad stack jag ut hakan. Det var lättare att säga att eleven hade lärt sig. Oklart genom vad. Men framsteg och utveckling var tydlig att se och undersöka.

Om man tänker att lärare gör skillnad och man är lärare måste vi famna betydelsen av att vara en lärare som gör skillnad. Det handlar om att våga vara en stolt lärare som vet om att man utvecklar lärande som gör skillnad. Skolan verkar för det. Att jämföra en elevs skrivande i årskurs ett och en elevs skrivande i årskurs nio visar på skillnader. Skillnader som uppkommit ur och genom undervisning; Eleven har ett rikare språk och en förmåga att anpassa sin text till olika mottagare, kan den genren eleven förväntas skriva i. Allt det skolan har givit. Allt det läraren har undervisat om. Allt av elevens lärande utveckling. Skillnader.

Att göra skillnad är en fråga om att observera, följa, handlar om en formativ medveten om att skillnader uppmärksammas om vi undersöker dem. Vi måste hela tiden ta avstamp ur det pågående, undersöka det i ljuset av det som eleven är i färd med att lära, för att kunna gå tillbaka och se vad eleven lärt sig under undervisningens fokus. Om jag undervisar om rubriker och har detta som undervisningens innehåll kommer jag följa hur eleverna erövrar kunskapen om rubriken och hur eleven själv lär sig att använda den vid sitt skrivande. Jag måste undersöka skillnaderna utifrån den undervisning jag ger eleverna och ur vilken de kan lära sig.

En lärare gör skillnad. Låt oss undersöka och berätta om vilka skillnader vi gör. Låt oss noga samla underlag som visar på förändringar i elevens kunskaper. Det är genom dem vi kan se den skillnad vi gör. Låt oss sedan tala om hur vi gjorde denna skillnad. Hur gör vi för att skapa skillnader? Hur gör min undervisning skillnad? Genom vad gör den skillnad? Hur lär sig eleverna? Hur gör det skillnad?

Det gäller också att ständigt fråga sig – Hur gör jag skillnad? Och undersöka de många svaren som uppkommer då jag söker besvara frågan.

Anne-Marie

P.S Det du ser i början av mitt blogginlägg är hur jag försökte lära mig att se till det faktiska och det pågående. Jag skrev många brev ”Detta ser jag så här långt” till mina elever. Jag lärde mig att utveckla min förmåga. Detta är från 2000. I vår skola lusades alla elever. Därför denna kommentar. Liten grupp är vägledd läsning. Alla mina elever fick vägledd läsning i liten grupp. D.S

Det här inlägget postades i Läraren inom mig, 2014, Pedagogik, Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.