Lektion: Filmgenre och filmrecension

Film i undervisningen. Film ska diskuteras, analyseras, begripas och ha filmsamtal.

Vid alla de gånger jag har sett på film med mina elever har eleverna fått anteckna frågor och funderingar de fått under visningen. Jag har också haft korta filmsekvenser där vi har sett om och om igen för att undersöka hur vi uppfattar saker och ting efter att vi diskuterat dem. Detta blev samtal om film och precis som boksamtal, textsamtal skapar vi i klassen större förståelse för det vi ser.

Frågor vi diskuterade och samtal vi förde rörde:

  • filmens titel och titelns överenstämmelse med innehållet
  • genre
  • berättarperspektiv
  • skådespelarnas egenskaper
  • plats och tid
  • vad vill man berätta med filmen
  • att elever får lyfta speciella sekvenser som berört dem, fått dem att ställa sig frågande

Detta oavsett om det var en film från UR eller en spelfilm.

Vi jämförde också faktatexterna mot faktafilmerna, skillnader och likheter och vad som sammantaget stöttade vår förståelse.

Vi jämförde bokens innehåll med filmens innehåll och vad som utelämnats i filmen och varför.

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.